Effektiv mötesbokning med Inbound Marketing
Senast uppdaterad
Om du någonsin anlitat ett mötesbokningsföretag så känner du väl igen det här scenariot på det månatliga avstämningsmötet:
–Försäljningschefen: Då skall vi se, vi hade 5 möten förra månaden, hur gick det på dem?
–Säljaren: Hmm, ja 2 av dem var bra, men de övriga 3 var inte alls varma, de kändes inte kvalificerade.
–Mötesbokningsföretaget: Hmmm, Vi fick mycket god kontakt med de 3, de var alla intresserade och såg fram emot ett möte.
–Försäljningschefen: Jaha, hur hanterar vi det här nu då?
Ja, hur hanterar man det? Man vill ju inte betala för 3 möten som enligt din säljare inte är var kvalificerade. Men samtidigt så vet du att din säljare ibland är lite bakis på torsdagar, och kanske inte så där hungrig som han var för 2 år sedan. Vems ord skall väga tyngst? Skall du ta den långdragna diskussionen med mötesbokningsföretaget, eller bara släppa det hela och betala för alla möten?
Inbound Marketing -> Varma leads -> Effektiv mötesbokning
Min rekommendation är att överväga Inbound Marketing istället för att köra på i samma gamla hjulspår.
Inbound Marketing handlar i grund och botten om att ge värde, istället för att sno uppmärksamhet. Den differensen gör oerhört stor skillnad när det väl kommer till säljet. Att boka ett möte på ett varmt lead är något helt annat än att kall-ringa till diverse företag. Och det är framförallt stor skillnad på mötet som samtalet genererar, det är av en helt annan kaliber.
Sitter ni just nu och väljer?
Du kanske sitter med en offert från ett mötesbokningsföretag just nu och funderar på om det är värt kostanden? Du räknar på ROIn, ”Hmmm, Hur många möten behöver vi med vår avslutsfrekvens för att det skall ge oss ett positivt resultat?”. Mitt råd är att överväga Inbound. Självklart är den initiala kostnaden högre, det är trots allt en långsiktig satsning och ett nytt marknadsföringsspår, men på sikt är det betydligt mycket mer lönsamt.
Sedan en sista sak bara, även om det känns krävande att ge sig in i något nytt så är jag övertygad om att den månatliga diskussionen om vilket innehåll ni skall skapa för att nå målgruppen är betydligt mycket behagligare än den om vilka möten ni vill betala mötesbokningsföretaget för.