Email-marketing: ett grymt verktyg inom inbound marketing
Senast uppdaterad
Email-marketing är långt ifrån en nyhet inom marknadsföring, men visste du att email även är ett ofantligt starkt verktyg när du arbetar med inbound marketing? Förra veckan skrev vi om sociala mediers betydelse för inbound marketing och idag kikar vi lite närmare på email. Här listar vi fem anledningar till varför email är en grym kanal som är värd att satsa på:
- Det finns över 3.6 miljarder email-konton idag
- 66 % av konsumenterna har handlat efter att ha tagit del av e-postmarknadsföring. Av dessa kollar 91 % sin email – varje dag
- Email har längre livsläng än sociala medier
- Hela 74 % föredrar email som marknadskommunikation
- Email låter dig vara personlig gentemot kunden
Email-marketing och ROI
Vår partner Hubspot nämner en undersökning som visar att email-marketing har en genomsnittlig ROI på 4300 %. …låter för bra för att vara sant? Nej, faktiskt inte! Sköter man sin e-postmarknadsföring på rätt sätt så är det här inte en fantasisiffra. E-postmarknadsföring är i allra högsta grad en kostnadseffektiv kanal om du:
- segmenterar dina målgrupper och ger dem relevant och anpassat innehåll
- genomför A och B-tester
- ser till att meddelandet presenteras på ett inbjudande sätt (copy och layout)
Med det sagt är ett ROI på 4300 % inget vi, eller någon annan, kan lova. Det finns ett antal variabler att ta hänsyn till som exempelvis storleken på maillistor och värdet på produkten. Det vi kan lova är att rätt utförd email-marketing kommer att ge mycket tillbaka till affären.
Till sist, i sann inbound marketing-anda: glöm inte att dina emailutskick ska tillföra mottagaren ett värde. Inte bara informera om ditten och datten, så se till att ha ett tydligt syfte med dina mail.
Vill du läsa mer?
Ladda ner våra guider:
• Vad är Inbound Marketing?
• Så fångar du läsaren