Inbound marketing – så gjorde våra kunder för att få med organisationen
Senast uppdaterad
Många av de vi träffar har funderingar kring hur de ska få med organisationen på inbound-tåget. Rent resursmässigt rekommenderar vi att man sätter ihop ett mindre team, då ofta ett säljteam med markandsansvariga, som får börja jobba med leadsen som kommer in via HubSpot och inbound.
När kulturen och processerna har satt sig i teamet är det enkelt att få med sig fler på resan! Det krävs ibland några pionjärer som kan påvisa resultatet av satsningen. Här nedan kan du läsa hur två av våra kunder tänker kring att få med övriga organisationen.
Alexandra Schröder, Marknadsansvarig Wise Professionals
”Make money while you sleep” – det var mitt argument till varför säljteamet skulle intressera sig för Inbound Marketing. Medan de var ute på kundbesök och byggde relationer så skulle det finnas ett system i bakgrunden som sakta men säkert värmde upp kalla leads och konverterade dem till köpande kunder. Med det mantrat i bakgrunden var det egentligen inte så långt till beslutet att investera i ett marketing automation system, engagera teamet i att skriva content och sakta men säkert driva digitala leads till avslut.
Sen om du frågar mig personligen så finns det ytterligare en drivkraft att jobba Inbound – jag älskar att kunna mäta, följa upp och grotta ner mig i digitala flöden och siffror. För mig har det varit nyckeln till att få med mig resten av organisationen på tåget.
Att kunna lyfta och synliggöra resultatet, effekten och värdet på våra digitala satsningar. För helt ärligt, det finns faktiskt inget argument som slår högre än att din säljchef och VD kan räkna hem investeringen och det nya arbetssättet i ett antal nya affärsmöjligheter.
Niloo Lopez, Kommunikationsansvarig, Stretch
Mycket handlar om kunskap, att få din organisation att förstå vad Inbound är och varför vi gör detta. De flesta människor är skeptiska till förändringar om det innebär att de själva måste förändra ett beteende eller göra saker på ett nytt sätt. Vi är vanemänniskor. Så det handlar om att skapa förståelse för vad vi gör och varför.
Förklara syftet med att arbeta med Inbound för din organisation, ert mål med detta och hur var och en kan vara med och bidra. I mitt fall är jag beroende av att min organisation är med på tåget för jag kan inte skapa all content själv. Det är bidragen från organisationen som är nyckeln till framgång hos oss.
Så visa er ute i organisationen – prata content och spåna kring nya guider, bloggar, seminarier etc tillsammans och framför allt – låt sälj och marknad arbeta som ETT TEAM. Förutom att skapa förstående måste vi vara beredda att skapa en struktur för arbetssättet med möjlighet att följa upp och mäta aktiviteterna. För när vi ser resultat som en direkt följd av våra inbound-aktiviteter, då blir fler och fler intresserade av att hoppa på tåget.
Så skapa tydliga arbetsflöden och mät aktiviteterna. Slutligen handlar det om att entusiasmera och coacha organisationen kontinuerligt. Hitta några ambassadörer som du börjar med och sedan kommer intresset att sprida sig. Visa på resultat och lyft fram insatser som skapat leads, affärer, ett ökat fokus på ert varumärke etc – det peppar den enskilda individen såväl som organisationen att fortsätta leverera. Alla som arbetar med Inbuond vet att vi måste vara uthålliga och fortsätta leverera värdefull content hela tiden, det räcker inte med ett blogginlägg.
Så för att summera:
- Sätt mål för era Inbound-aktiviteter och skapa förståelse genom att prata om dessa gemensamt.
- Skapa en struktur för arbetssättet och mät insatserna. Skruva om processen när det inte går bra, gasa när det går bra.
- Peppa och coacha organisationen hela tiden – de flesta vill bidra, men vet inte riktigt hur de kan göra det.
Kontakta oss om du vill veta vad inbound marketing kan göra för din organisation!