Vad är en Facebook-pixel?
Senast uppdaterad
Det är ingen nyhet att det blir allt svårare att nå rätt målgrupp på sociala medier. Inte ens de som lägger upp roliga videor på gulliga kattungar får uppmärksamhet längre. Och visst, Facebook och Google har ändrat sina algoritmer, men framför allt har användarnas beteende förändrats. Genom att använda en Facebook-pixel kan du bli mer träffsäker i din annonsering och effektivisera din Facebook-marknadsföring.
Vi människor är mer benägna att själva söka information innan vi fattar ett beslut just för att vi vill fatta rätt beslut. Det marknadsförare måste göra är att hjälpa konsumenten genom sin köpresa med rätt information, vid rätt tidpunkt och i rätt socialt medium. Facebook är den största sociala medier-plattformen med cirka 1,62 miljarder dagliga användare. Möjligheten att nå din målgrupp på Facebook är enorm, men det innebär också att du behöver vara precis i din målgruppssegmentering. Så, hur lyckas du med det på en sådan stor plattform? Genom att jobba med en Facebook-pixel!
Vad är en Facebook-pixel egentligen?
Facebook-pixeln består av en Javascript-kod som du placerar i källkoden på utvalda sidor på din webbplats som du sedan aktiverar i Facebook Business Manager. Genom att implementera denna kod på din hemsida kan Facebook identifiera dina besökare och följa deras digitala beteende.
Du kommer bara jobba med en enda pixel, men den består av två koddelar; pixelbaskoden och händelsekoden. Pixelbaskoden spårar den generella trafiken till din webbsida medan händelsekoden spårar beteendet på specifika händelser som du väljer ut. En händelse kan vara allt ifrån ett besök på en särskild sida till att en besökare gör ett köp.
Med detta verktyg kan du alltså se vilka personer som har gjort vad på din sida direkt i ditt Facebook Business Manager-konto. Sedan kan du skapa personliga och värdeskapande annonser som träffar rätt person vid rätt tillfälle, optimera din målgruppssegmentering och budget.
Hur fungerar en pixel?
För att göra det enkelt kommer här ett mer beskrivande exempel. Låt oss säga att du säljer kaffe online. På din hemsida har du bland annat en webbshop, information om hur kaffe odlas och en samling med kafferecept. Här kommer dina besökare utföra olika handlingar beroende på behov. Men för att konvertera dina besökare till betalande kunder behöver du nå ut till dem på olika sätt.
Genom att placera din pixel på besökarnas önskade handlingar (som att lägga produkter i en varukorg) kan du se vad olika personer gör direkt på din Facebook Business-sida. Därefter kan du utforma annonser som når din målgrupp under köpresans olika stadier. Exempelvis kan du påminna en person om att de inte har fullföljt sitt köp av kaffebönor i din webbshop eller ge mer information om dina ekologiska kaffealternativ eftersom de har varit inne på liknande sidor. Denna form av marknadsföring kallas remarketing.
Glöm inte GDPR bara! 😉
Det är mycket viktigt att du ber dina besökare att godkänna cookies så du på lagligt vis kan följa besökare digitalt. Läs mer i vår stora guide om GDPR!
Remarketing ger effekt
När du riktar en annons mot en person som redan har varit i kontakt med ditt varumärke kallas det remarketing eller retargeting. Denna strategi har visats mycket effektiv då konverteringsgraden ökar med cirka 70% för remarketingannonser enligt mjukvaruföretaget Softwear Advice. Cirka 26% av de som lägger kaffebönor i sin varukorg men lämnar sidan innan betalning kommer komma tillbaka för att slutföra sitt köp. Genom att rikta sig till personer som redan har visat intresse för ditt varumärke erbjuder du dem ett mervärde, vilket i förlängningen kommer att öka din konverteringsgrad.
Nu kanske du tänker: Detta gäller väl bara personer som inte har aktiverat sin ad-blocker? Nja, så är det faktiskt inte riktigt. Eftersom denna typ av annons är baserad på något personen i fråga faktisk har visat intresse för är reglerna annorlunda. Dessutom gillar Facebook att tjäna pengar, så en ad-blocker funkar inte lika bra på Facebooks plattformar.
Optimera din annonsering
Det Facebook även gör när de har fått information om dina besökare är att skapa en “look alike audience”, det vill säga en grupp användare som har samma attribut som dina besökare. På så vis kan du i en generell annonsering nå personer som ännu inte har stött på din produkt eller varumärke men som fortfarande är relevant för dig!
När du har installerat din pixel på hemsidan kan du även aktivera den på Facebook Ads Manager för att på så vis följa alla konverteringar från dina annonser till respektive landningssida. Detta gäller både Facebook och Instagram. Förutom att du kan hålla koll på själva konverteringen kan du även se från vilken typ av enhet de har kommit ifrån, samt vad varje konvertering kostar. Allt detta inklusive statistik om exempelvis antalet registreringar och köp samlas i rapporter som du kan dra ut från din Facebook Business Manager.
Uppnå kostnadseffektivitet i annonseringen
Vi marknadsförare vill ju generera så många leads som möjligt för så lite pengar som möjligt, eller hur? Detta kan ibland vara svårt att mäta exakt, men genom en Facebook-pixel kommer du se dina resultat på öret. Detta är möjligt då Facebook mäter all data i relation till den budget du spenderar. Du kommer alltså på ett enkelt sätt se om dina annonser genererar tillräckligt många leads för att det ska vara ekonomiskt eller om du måste ändra något för att optimera ditt resultat.
Läs vad mer du kan göra för att utveckla din leadsgenerering
Remarketing via andra plattformar
Användningen av pixlar för remarketing är inte unikt för Facebook utan det finns flera plattformar som erbjuder liknande lösningar. LinkedIn erbjuder en snarlik möjlighet, det vill säga att du hämtar en Javascript-kod som du kan implementera på önskade sidor och därefter aktivera den i ditt annonskonto. Det finns även möjlighet att sammanfoga pixlar från olika plattformar – men det är ett annat blogginlägg.
Så implementerar du enklast din Facebook-pixel
Vi lovar att det är inte så krångligt som det låter. Du behöver inte kunna kod för att lägga in och aktivera pixeln på din hemsida. För att göra det så pedagogiskt som möjligt tipsar vi dig om att kolla på denna tutorial på YouTube eller läser denna beskrivning.