Fånga fokus med film: 6 steg du måste följa
Senast uppdaterad
Kundens fokus är flyktigt och du måste förtjäna det. Film kan ge upp till 10 gånger bättre engagement än stillbilder – men trots det är det vissa som drar sig för att satsa. Här tar vi upp varför du ska ha is i magen och köra på. Vi vet att det lönar sig!
En het potatis inom inbound marketing
Film har aldrig varit hetare. Enligt Hubspot spenderar vi över 19h i veckan swipandes videoinnehåll, och sökmotorer älskar utvecklingen eftersom det ökar tiden spenderad på en specifik sida. Allt fler marknadschefer inser också fördelarna då film inte bara sprider brand awareness utan också skapar, om det görs rätt, ett genuint värde för kunden.
Även säljavdelningen gynnas. Med en bra strategi når du kunder i samtliga delar av köpresan och samlar också in backend analytics för att kvalificera och prioritera leads.
Därför blir bara vissa filmer bra
Men vad är det då som gör att vissa filmer levererar bättre än andra?
Visst, produktionskvalitet spelar roll, men är innehållet rätt kan en skakig iPhone-film leverera lika bra som en proffsproduktion med saftig prislapp. Det allra viktigaste är att nå rätt buyer persona vid rätt tillfälle och att göra det med strategiskt berättande, “storytelling”.
6 steg du måste följa
Hur du kopplar på film som en del av er inbound marketing skiljer sig såklart åt från företag, buyer persona och del i köpresan, men fem steg är gemensamma. Följ dem för att
1. Vad, vem och varför
Vad är målen med filmen, och hur ska du nå målgruppen? Specificera vem buyer personan är samt vart hen är i köpresan. Spika budget och glöm inte bena ut vilka förväntningar som dina kollegor har på resultatet. Definiera också vilka KPI:er ni tänker mäta. Vanligt för filmer är view count, video completion och click-through rate. Bestämt sedan om du göra filmen inhouse eller ta hjälp från en byrå eller konsult. Och glöm inte mappa upp hur filmen ska publiceras och spridas.
2. Skriv ett killer manus
Vad vill du ha sagt och varför?
Ett bra manus är grunden till resten av filmen så låt det ta tid. Fokusera på buyer personan och fånga upp vad hen behöver höra och varför. När du skrivit klart, dubbelkolla att ditt manus har:
- Ett tydligt budskap
- Emotionell anknytning
- Engagerande storytelling
- Starkt visuellt uttryck
- Ändamålsenligt ljud
- En call-to-action (CTA)
Låt någon annan läsa ditt manus högt och be om ärlig feedback. Bara för att det ser bra ut på papper betyder det inte att det låter bra live, men när kombinerar film, musik och manus på ett effektivt sätt kan knyter du an till kundens känslor och vilket skapar du en djupare relation och bättre förståelse för ditt erbjudande.
3. Rigga studion
Vad behöver du för att skapa så bra förutsättningar som möjligt?
Utrustningen kommer skilja sig åt beroende på var ni spelar in. Är det i kontrollerad studiomiljö eller ute i myllrande stadsliv? Testa kamera, ljud och ljus och bli riktigt bekväm med utrustningen ett par dagar innan det är dags för inspelning.
4. Action!
Inspelningar tar alltid längre tid än vad man tror. Därför är det bra att ha ett schema för ungefär hur lång tid varje scen bör ta.
Håll blodsocker-nivån hög och energin positiv. Följ manuset men var också beredd på att göra ändringar på stående fot. Ibland ser man inte luckor i manus förrän mitt i inspelningen.
5. Redigera så det ryker
Vågar du kill your darlings? För det måste du. Att redigera och ta bort är en av de viktigaste delarna av produktionsprocessen, och klipp och ljudsynk är helt avgörande för filmens känsla, tempo och tajming.
Glöm inte be om feedback från resten av teamet. Efter att du själv stirrat på samma material i timmar så är det lätt att bli blind. Dina kollegor kan hitta förbättringsmöjligheter du själv missat.
6. Publicera, sprid och utvärdera
Gå tillbaka till din strategi. Se till att ni fått med allt och tryck sen på publiceringsknappen. Sprid innehållet enligt plan och beroende på kanal, syfte och sammanhang kan ni koppla på annonsering för att hitta er buyer persona där hen redan är.
Efter angiven tid, gå tillbaka och analysera era KPI:er. Dra lärdomar från resultatet och ta med det i nästa videostrategi.
Mycket att tänka på?
Vill du ha fler konkreta tips på hur du gör filmer som skapar värde för er kund och levererar bra resultat? Boka in en gratis rådgivning så fixar vi det!