Marknad Business

Farligt läge

Senast uppdaterad

I vårt jobb ingår det att hålla koll på hur den digitala marknadsföringen förändras och utvecklas. Att förstå hur man som företag måste anpassa sig för att vara en del av detta.

Vi vet att med dagens teknik och den ständigt uppkopplade kunden så går det otroligt fort för förändringar att ske. Nya produkter och tjänster får snabbt fotfäste eller fasas ut. Denna process som kunde ta flera år tidigare, går ofta på några månader.

En av våra största utmaningar på Invise är att få företag att förstå vikten av att satsa på digital marknadsföring i tid. Beslut som tas idag kommer ha stor inverkan på de framtida resultaten, genom att vänta med att satsa tackar man många gånger nej till resultaten. Ett år senare gör man det ”som alla andra gör” och undrar varför det inte funkar bättre. Många lever kvar i tron att ”vi kan vänta lite till och se vad som händer”.

Lär du dig av dina konkurrenter?

Är du ett företag som slänger ett öga på dina konkurrenter och gör samma sak som de gör? Det kan visa sig vara fatalt. Du vill inte under några omständigheter vara i den positionen där du lär dig av dina konkurrenter. Det är livsfarligt. Då vet du att du redan halkat efter. Du gör det som andra företag gör, men du gör det lite för sent.

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Tydligt mönster

Vi har sett ett tydligt mönster: företag som växer jobbar aktivt online – och de är lyhörda och intresserade av vad som händer online. Just dessa företag har förstått att genom att befästa sin position i spetsen av den digitala utvecklingen så säkerställer de fortsatt tillväxt.

Mentalt steg

Det handlar i princip aldrig om att ta ett beslut gällande en ny hemsida, eller testa en ny typ av annonsering. Det handlar om att ta ett mentalt steg. Att bli ett företag som är genuint intresserade av vad som händer online och att dra nytta av detta för att göra bättre affärer.

Den goda nyheten är: majoriteten av svenska företag är fortfarande försiktiga. Många tror att lösningen för fortsatt eller ökad tillväxt ligger i att göra samma sak som tidigare, bara ännu mer. Jag är övertygad om att det krävs mer än så, det krävs en öppen och lyhörd inställning om att som företag måste vi alltid vara på tå och hitta nya vägar för att nå fram till kunden.

Är ditt företag beredda att ta detta kliv på allvar eller tänker ni vänta och se vad som händer?

Skriven av Fredrik Fernström