Fördelar du kanske inte tänkt på med inbound marketing
Senast uppdaterad
Eftersom inbound marketing är nära sammanvävt med försäljning och samtidigt en digital modell där allt går att mäta så är fokus på resultat och siffror högt. Och just detta är det som vi och många andra trycker på allra mest, att inbound marketing ger fler leads och därmed mätbart ökad försäljning. Här tänkte jag ta upp att inbound marketing ger många fler fördelar, vissa kanske inte lika lätta att mäta men nog så fördelaktiga:
1. Likeable företag
Det första som sker genom att välja inbound marketing är att ni tvingas fundera på hur ni kan förtjäna kundens uppmärksamhet istället för att störa och tjata er till den. För att förtjäna uppmärksamhet måste ni göra något som adderar värde till er kund & målgrupp.
Oftast är det information som ni kan dela med er av och som är värdefull för kunden samtidigt som det bygger förtroende. Det handlar också om att positionera er som en branschexpert och en transparent och ärlig leverantör som är rätt i tiden. Detta skapar förutsättningar för att er omgivning ska vilja ta del av det ni gör genom att exempelvis följa er på sociala medier, besöka er blogg regelbundet och sprida ert budskap vidare.
Genom att göra detta och även våga krydda det med er personliga prägel blir ni ett företag som många gillar. Det är också den första fördelen man får med inbound marketing – ni lär er och anpassar er till att bli ett företag som en kund eller ambassadör kan tycka om. På så sätt sprids budskapet om er vidare och ni bygger ett större förtroende gentemot er målgrupp och marknad.
2. Befintlig försäljning
Det andra område som påverkas positivt av att introducera inbound marketing i er verksamhet är högre resultat från ert befintliga försäljningsarbete. Det sker på många sätt, de fyra vanligaste är:
- Att den ökade mängden content (adderat värde) från punkt 1 hjälper er potentiella kund att göra egen research vid sidan av dialogen med er/säljaren
- Er ökade aktivitet i sociala medier och sökbarhet gör att ni lättare hittas och att ni ger en bättre upplevelse för en potentiell kund som gör research om er som företag och era produkter/tjänster
- Spårning och påminnelser som gör att säljaren kan se och få information om hur den potentiella kunden besöker er hemsida och interagerar med er. På så sätt kan säljaren lättare förstå var kunden befinner sig i processen och anpassa dialogen därefter
- Att låta inbound marketing systemen ta hand om de kunder som visat intresse men som inte valt att köpa. På så sätt hålls den potentiella kunden varm och ni har koll på när denna kund ökar i aktivitet, då vet ni också att behovet/intresset hos kunden ökat igen
3. Fler leads och ökad försäljning
Det sista området, som också brukar få mest fokus när man talar om inbound marketing, är den organiska tillväxten. Alltså att kunder hittar till er via kanaler som sociala medier, SEO och rekommendationer. Dessa kommer förr eller senare in på er hemsida och med rätt konvertering hamnar dessa i ert marketing automation verktyg (ex Hubspot). Därifrån tar workflows och anpassad inbound marketing över för att värma upp kunden till det att den är redo för er att kontakta.
Självklart är detta vad många strävar efter i slutändan. Vi pratar om leads som ni får in varje månad och som ni vet är intresserade av det ni erbjuder. Hit kommer ni med rätt strategi och konsekvent arbete, det kan dock ta allt från någon månad till flera månader (1-6 månader är en grov riktlinje). När ni väl är här ska era leads ge ROI på er investering. Utöver det har ni alltså vunnit fördelarna från punkt 1 och 2.
Summa summarum
Punkt 1 och 2 är där man ser resultat först. Dessa två är också svårare att mäta men ger inte bara massa fördelar. De lägger grunden för att den tredje punkten med fler leads och ökad försäljning ska bli verklighet. Allt som allt är detta en modell för framtiden att växa med och göra till en naturlig del i alla företag som vill anpassa sig för hur sälj och marknad utvecklas.