Marknad Business

Så optimerar du er företagssida på LinkedIn

Så optimerar du er företagssida på LinkedIn

Senast uppdaterad

LinkedIn är det största sociala nätverket inom B2B – och det växer ständigt. Vill du hålla dig i framkant, då räcker det inte att ha en sida med ett snyggt cover photo och tro att du kan vänta in affärerna. Det krävs noggrant uttänkt optimering, frekvent uppdatering och sprudlande kreativitet. För att bara nämna några få delar!

Vill du kunna växa och nå ut till nya kunder kommer här våra 10 tips för en optimerad företagssida på LinkedIn.

1. Presentera varumärket på er företagssida

Let’s start with the basics! På din företagssida på LinkedIn fyller rubriken Om Oss precis samma funktion som på din hemsida. Här har du chansen att skriva en intressant och informativ text om ditt företag; vad gör ni, var finns ni, vad skapar ni för värde hos era kunder, i vilken bransch jobbar ni, vilka produkter har ni och vad är ni bäst på? Lägg ner lite tid på att få texten riktigt bra, den här delen av din företagssida är en av de absolut viktigaste!

2. Är företagsinformationen uppdaterad?

Har ditt företag anställt Eva på ekonomi, Steven på webb och Emma på marknad nyligen? Då är det möjligt att företaget passerat gränsen för exempelvis “Företag på mellan 1-10 personer” och den informationen behöver uppdateras. Se till att informationen är rätt och uppdaterad, allt ifrån adressen ni huserar på till ert telefonnummer och mailadress.

3. Glöm inte SEO på företagssidan

Alla LinkedIn-sidor är bästa vän med sökmotorerna och den text du skriver där bör därför alltid vara sökmotoroptimerad.

  • Använd dina viktigaste sökord (nyckelord som passar in i din bransch) i början av företagsbeskrivningen för bästa optimeringseffekt. LinkedIns egen sökmotor känner av de textändringar som görs i beskrivningen direkt, så är du inte nöjd med rankingen ditt företag har, kan du modifiera så att det blir bättre. Kom ihåg att Google bara visar 150 tecken av din företagstext i sökresultaten så se alltid till att beskrivningen innehåller rätt nyckel- och branschord.
  • Byt ut den förinställda url:en till er företagssida på LinkedIn till ert företagsnamn. (Vi kan nog enas om att det varken är snyggt eller användarvänligt att ha en sifferkod som url-adress).
6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

4. Skapa en Career Page på LinkedIn

För större företag är tillägget Career Page guld värt. Här kan du bland annat lägga upp lediga tjänster med länkar till hemsidan där tjänsten beskrivs närmre. För de lite mindre företagen fungerar tillägget också bra, men här kan det vara en bra idé att låta karriärsfliken ligga gömd när ni inte har några utlysta tjänster. Det här tillägget är dock inte gratis, utan kräver en uppgradering.

5. Profilbild och cover photo

Profilbilden är till för er logotyp och inget annat. Ditt cover photo kan däremot med fördel vara mer kreativt! Skapa en varumärkesriktig bild som drar till sig uppmärksamhet och byt gärna ut den bilden då och då, så den inte förlorar sin kraft. Använd lite fingertoppskänsla i valet av bild och fundera kring vad din målgrupp är mottagliga för. Är ditt företag verksamt inom den mer kreativa sektorn kan du vara mer experimentell när det gäller bildvalet. När du känner målgruppen väl kommer du automatiskt veta vad som kommer att gå hem och vad som inte gör det. Låt målgruppen styra!

6. Var aktiv på företagssidan på LinkedIn

I sociala medier är det tala som är guld och tiga som är silver. Att sitta och vänta in besökare till den snygga och sökmotoroptimerade sidan kommer inte ge några nya kunder – det krävs engagemang. Det svåraste och det som också tar mest tid är att få fart på aktiviteten. Men – lägger du ner lite tid varje dag på att gilla, kommentera och posta egna inlägg, då kommer du snart se en successiv ökning av antalet följare. Men vilken typ av aktivitet bör du ägna dig åt på LinkedIn?

  • Dela, favoritmarkera och kommentera andras inlägg. Ju mer företagssidan på LinkedIn dyker upp och syns i mängden, desto större chans att öka antalet följare.
  • Posta ofta och frekvent – gärna tre till fyra inlägg i veckan. Både eget content och att länka till branschrelaterade artiklar passar in här. Posta gärna frågor på olika utmaningar era besökare kan ha, eller bara en fråga som generellt är kopplat till er bransch – det genererar ofta större aktivitet och engagemang än en ”vanlig” post.
  • Var aktiv i grupper som rör just din bransch (från ditt privata konto). Det finns en uppsjö branschspecifika grupper på LinkedIn där du kan dela kunskaper och skapa nya kontakter. I skrivande stund finns dock ingen möjlighet för en företagssida att gå med i grupper, däremot hjälper det er business anställda på företaget är med i grupper som rör er bransch. Om anställda är aktiva i grupperna blir de mer synliga och hittas lättare av personer med samma intressen – vilket i sin tur betyder att ert företag också blir mer synligt!

Läs mer: Annonsstrategi för LinkedIn så lyckas du!

7. Posta gärna med bild – men inte alltid

Ett inlägg med bild får ofta mer uppmärksamhet, då det helt enkelt syns bättre och sticker ut i flödet. När du postar en länk kommer LinkedIn automatiskt att läsa in den bild som hör till sidan (den går dock att byta ut om man vill). Lägger du upp en egen text utan vidarelänkning behöver du dock ladda upp en egen bild. Det är bra att testa sig fram med inlägg utan både bild och länk emellanåt. Kolla runt lite, så kommer du se att den typen av inlägg växer explosionsartat, framför allt från personliga profiler – kanske för att de uppfattas som mer personliga?

8. Håll varumärket konsekvent

Se till att ditt varumärke kommuniceras korrekt och konsekvent i alla era sociala kanaler, men våga alltid vara personlig! Använd dig av ert varumärkes grafiska profil, tonalitet och bildspråk så att besökare snabbt känner igen sig när de besöker en av era sidor. Det sista du vill är att besökaren ska uppfatta er som spretiga när de besöker er i olika kanaler.

9. Uppmuntra era anställda att interagera med er företagssida på LinkedIn

Berätta för medarbetare om vikten av aktivitet på LinkedIn och uppmuntra dem till att följa, dela och kommentera inlägg från er företagssida på LinkedIn. Det är som vi nämnt bara genom aktivitet sidan kan växa.

10. Be om feedback – och bemöt kritik

Var inte feg, be besökare om feedback! Ju mer du lär dig om vad era kunder och besökare tycker desto bättre kan ni bli som företag! Har du fått en negativ kommentar? Bemöt den. Här bör du representera ert företag på ett professionellt sätt även i kommentarerna. Var positiv och trevlig i tonen. Alltid.

Hoppas våra tips hjälpt er en bit på vägen i att lyckas med er företagsprofil på LinkedIn, vi önskar er ett stort lycka till!

Och förresten, om du vill ha ett (i vårt tycke) strålande exempel på bra företagssida på LinkedIn – kolla in hur Invise LinkedInsida ser ut!

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden
Invise
Skriven av Invise