Marknad Sälj

Google AdWords – 5 tips för att optimera dina kampanjer

Senast uppdaterad

Google vill att så många som möjligt ska använda sig av AdWords, konstigt vore annars. Vi ger 5 tips för att optimera dina kampanjer!

1. Pausa sökord

Pausa sökord som visas sällan på grund av lågt kvalitetsresultat eller låg sökvolym. Dom påverkar nämligen hela kampanjens kvalitetspoäng negativt.

2. 4 olika textannonser

Ha minst 4 olika textannonser till varje annonsgrupp. Då ser du vilken av dom som går bäst och vilket budskap som fungerar. Pausa dom andra tre och skriv nya annonser baserat på den som fungerade bäst. Jobbar man aktivt med att optimera varje steg kommer kampanjen att prestera bättre.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

3. Djuplänka

Djuplänkning innebär att den som klickar på textannonsen hamnar direkt till det erbjudandet som speglades i annonsen. Många gör misstaget att länka till förstasidan på sin hemsida i tron om att besökaren kommer handla mer. Men så fungerar det inte, vi vill hitta det vi söker direkt. Risken är stor att besökaren inte orkar leta efter erbjudandet och väljer att leta vidare.

4. Koppla Google Analytics till AdWords

Driver du en webbshop för att mäta försäljningen med Google Analytics? Koppla ditt Analyticskonto till AdWords så kan du se vad varje konvertering kostade, vilket sökord som genererade vad och vilken produkt som köptes.

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

5. Använd Google AdWords Editor!

AdWords Editor låter dig hantera dina AdWords kampanjer på ett smidigt sätt och du behöver inte vara uppkopplad för att arbeta i det. Ändringarna uppdateras direkt till ditt AdWordskonto. Väldigt smidigt och enkelt att använda. Ladda ner AdWords Editor här

Skriven av Fredrik Fernström