Googles helpful content-algoritm – därför måste du bry dig redan nu
Håller du med: internet är grymt men också fullt med skit? Redan 2011 släppte Google algoritmuppdateringen Panda med målet att straffa lågkvalitativt innehåll och på så sätt lyfta sidor som skapar riktigt värde. Nu är det dags igen. I det här inlägget lär du dig varför du måste undersöka vilka konsekvenser Googles helpful content-uppdatering får för dig redan nu – trots att den än så länge bara omfattar UK, USA, Australien samt Nya Zeeland – och hur du slipper onödiga minuspoäng.
Så “städar” Google internet
När Google grundades i slutet på 90-talet var det med ett mål: “Organize the world's information and make it universally accessible and useful.”
Mycket har hänt sedan dess. Idag bearbetar Google 8,5 miljarder sökningar per dag och dominerar sökmotormarknaden. Men redan 2011 hade internet börjat bli stökigt. SEO-specialister som var på jakt efter prestigeplatserna på förstasidan hade upptäckt att stora mängder content på många olika sökord var en genväg.
Men med mycket innehåll kom också dåligt innehåll. Därför gjorde Google en omfattande förändring i hur algoritmen indexerade innehåll och släppte uppdateringen Panda. För sin tid var det radikalt och den senaste uppdateringen, Google helpful content, fungerar på samma sätt:
Straffa tunt, lågkvalitativt content vilket lämnar plats till bra content som skapar värde för läsaren.
Är du i riskzonen?
I nuläget påverkar Google helpful content-uppdateringen bara content publicerat i UK, USA, Australien samt Nya Zeeland men tro inte att du sitter tryggt. Det är bara en tidsfråga innan uppdateringen kommer till Sverige (Invise SEO-manager/SERPolog Joachim Almeke tippar om ett år!). Att blunda och hoppas på bättre tider kommer inte fungera.
Google: “Our mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
Om du jobbar med inbound marketing idag har du förhoppningsvis redan rätt mindset: mottagaren kommer först. Men det är inte mycket som ska till för att du ska trilla över och hamna på minuskontot, t.ex:
- Du driver en sida full med affiliate-länkar och bidrar inte med någon unik information
- Flera blogginlägg tar upp samma saker
- Du lyssnar mer på vad chefen vill ha på bloggen än vad buyer personan behöver
- Ert automationgenererade innehåll håller låg kvalitet
Läs mer: Den stora grundläggande SEO-guiden
Google helpful content – detta krävs av dig framåt
På sin blogg delar Google sina rekommendationer för hur du ska lägga upp din innehållsstrategi framåt:
Sätt läsaren först …
- Ha ett tydligt fokus och mål med hela din innehållsbank.
Om du säger allt samtidigt kommer du inte tilltala någon. - Producera content för en specifik mottagare/buyer persona. Det måste tillföra något värdefullt och besvara läsarens sökintention.
- Flexa musklerna och visa att du är expert.
Kopiera inte från konkurrenterna – kom med något nytt och bjussa på din kunskap! - Leverera tillfredsställande svar.
Om läsaren måste googla vidare efter att ha läst ditt content har du missat det viktigaste. - Glöm inte bort strukturen i stort!
Det spelar ingen roll hur hjälpsamt ett blogginlägg är om resten av hemsidan är full av lågkvalitativt innehåll.
... och sluta skriv för sökmotorer
- Använd inte automation för att producera stora mängder content inom ett ämne där du inte tillför något nytt.
Det är väldigt sällan det håller tillräckligt hög kvalitet. - Skriv inte om saker bara för att du ser att de trendar.
Om du inte har något av värde att säga – säg inget. - Säg inte en sak för att sedan göra en annan.
Låtsas inte som du sitter inne på informationen läsaren söker för att sedan göra reklam för något annat.
Tips från Joachim Almeke, vinnare av SEO-priset
Utöver Googles rekommendationer har Invise egen SEO-specialist Joachim Almeke gjort några viktiga lärdomar han vill dela, specifikt till B2B-företag:
“Det är viktigare än någonsin att du lär känna din buyer persona och dess buyer's journey. Matcha deras sökintention och du kommer se magi.”
Och avslutningsvis:
“Häromdagen fick jag frågan om hur man ska kunna veta om man påverkats av uppdateringen. Jag önskar att svaret var enklare, men det beror på. In och kika på din statistik i Google Search Console. Har exponeringarna på ditt engelska innehåll fallit sen mitten av september? Det kan bero på Google helpful content, eller två andra nya uppdateringar som rullades ut samtidigt.”
Sammanfattning
Det är dags att se över hur hög kvalitet ditt content håller och förbereda dig för nya krav från Google. Tänk på detta:
- Viktigast av allt: prioritera läsaren – inte sökmotorn.
- Skapa värde (går hand i hand med inbound marketing!)
- Nischa ditt innehåll och fokusera på din buyer persona och vart hen är i köpresan.
- Besvara frågan bakom läsarens sökintention.
- Skapa unikt innehåll istället för att kopiera ditt eget eller konkurrenternas content
- Skriv bara om sånt som du förstår dig på och är relevant för din produkt eller tjänst
- Använd inte en massa automatgenererat innehåll för att täcka upp så många sökord och ämnen som möjligt
Vill du ranka högre än konkurrenterna på Google? Boka ett onlinemöte med en inbound-specialist.