Marknad

Google Hummingbird – den nya generationens sökmotor

Senast uppdaterad

I slutet av sommaren gjorde Google en stor uppdatering av hela sin sökmotor. Även om ändringen till en början gick hela SEO världen obemärkt förbi så har den haft enorm inverkan. Google säger att över 90% av alla sökningar har påverkats av nya Hummingbird.

Det Google har gjort är att på grundläggande nivå byta ut hela Googles algoritm. Den sökmotor vi har använt och som har dominerat västvärlden under lång tid har varit mer eller mindre en påbyggnad från det Google började med redan 1997. Men nu har alltså hela plattformen bytts ut och gett plats för Hummingbird där Google tagit med det bästa från sin tidigare sökmotor och integrerat det i en helt ny plattform.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Smyglansering

Trots att Hummingbird innebär en stor ändring för Google så har det knappts märkt av ur ett användarperspektiv. Vilket i sig är beundransvärt för som ofta när system byts ut och ersätts av nya så brukar barnfel och buggar komma som ett brev på posten. Så var inte fallet när Google lanserade Hummingbird, själva bytet gjordes redan i slutet av augusti 2013 och först flera veckor senare presenterade Google att ändringen gjorts.

Vad är nytt med Hummingbird?

Framför allt tycks Google ha fokuserat på komplexa och långa sökningar (long-tail) och konversationssökningar. Alltså där användaren skriver in en mening istället för bara några nyckelord. Hummingbird är avsevärt bättre på att hjälpa användaren svara på den komplexare sökningen med en direktare träff. Här är en direkt översättning av ett exempel Google presenterat för att påpeka skillnaden med Hummingbird:

  1. Sökning: ”betala räkningarna med citizen bank och trust bank”.
  2. Tidigare resultat: startsidan till citizen bank
  3. Hummingbirds resultat: specifik sida för betalning av räkningar med citizen bank

Mobilt

De mobila funktionerna fortsätter utvecklas, bland annat så har det mobila användargränssnittet fått ett ansiktslyft. Träffar i söklistan presenteras i kluster (rutor) som framhäver resultaten tydligare.

Men kanske mer intressant är möjligheterna att föra en dialog och ”samarbeta” med sin smartphone blir bättre och bättre. Med den nya Google Search App går det att använda mobilen till mer än sökningar, bland annat beskriver Google att man kan säga åt sin smartphone uppgifter som: ”Google påminn mig att köpa olivolja på Ica” och när man kliver in i butiken kommer mobilen starta en påminnelse.

 

Skriven av Fredrik Fernström