Marknad Sälj

Google Quality Score – Påverkar försäljningen

Senast uppdaterad

Hur rankar Google en AdWords kampanj? Finns det faktorer man måste ta hänsyn till för att få ett bättre resultat och lägre klickkostnader? Om man tar över en kampanj med dålig historik, påverkar det kampanjen i framtiden?

Senaste tiden har Google skickat mängder av erbjudanden om att testa på Google AdWords med en 750 kr kupong, om man bara gör en motprestation på 250 kr. Är det verkligen så enkelt att skapa en AdWords kampanj om man aldrig tidigare gjort det? Både ja och nej. Initialt är det ganska enkelt och det finns många guider, YouTube klipp som visar hur man kommer igång.
Med vår erfarenhet så kan det här vara en fälla med tanke på att en bra, professionell kampanj faktiskt kan och brukar dra ner klickkostnaderna och samtidigt få högre annonspositioner än konkurrenterna.

Hur kan det vara så? Jo för Google belönar annonsörer med bra kampanjer.
Vi ska klargöra det begrepp som genomsyrar hela Google’s affärside och det är relevans. Google vill att den som söker ska få så bra träffar och sökupplevelse som möjligt, alltså så hög relevans det bara går. Annonsören vill få så många bra klick som möjligt från kvalitativa besökare. Är både den som söker och annonsören nöjda så är Google nöjda. Det hela kan sammanfattas med Google Quality Score. Om ni tittar på bilden nedan kommer ni se hur Google räknar ut en kampanjs värde.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Tänkte att vi bryter ner alla delar så blir det enklare att förstå så vi börjar med Nyckelordsrelevans. Det börjar med sökorden, dom måste vara (nu vet ni nog ordet som kommer) relevanta för de produkter som erbjuds. Alltså kan man inte använda ord som en besökare inte skulle använda sig av. Det kommer bara ha en negativ inverkan på kampanjen. Vi har blivit så pass bra att söka och hitta det vi letar efter vilket gör att vi förväntar oss att hitta precis det vi söker efter.

Annonsens relevans följer i samma led som sökorden. Annonsen måste spegla sökorden och samtidigt vara så pass väl formulerad att besökaren väljer att klicka på just din annons. Idag är det konkurrens på i stort sett alla marknader och det gäller att hela tiden testa sig fram för att ligga i framkant.

Genomklicksfrekvens, även kallas CTR (Click-through rate) räknas ut på hur många som sett annonsen och hur många som klickat på den. Om 100 personer sett annonsen och 10 klickade är CTR’en 10%. man brukar säga att allt över 1% är ett bra resultat men det varierar mycket beroende på vilken marknad det är och hur hård konkurrens det är.

Landningssidans betydelse kan man inte heller underskatta. Det är dit man leder sin trafik och är den inte utformad och väl genomtänkt med tydliga Call-2-Action funktioner kommer man konvertera sämre. Eftersom vi vill hitta exakt det vi sökte efter, lockats av textannonsen vill vi slutligen hamna där vi förväntar oss att hamna. Nämligen så nära ett köp som möjligt. Det kan vara så enkelt med en sida med en bild på produkten, lite information och en tydlig köpfunktion.

Historisk resultat, påverkar det kampanjen? Vi kan lugnt konstatera att det spelar in väldigt mycket. För är kampanjen dåligt byggd från början och inte har presterat så bra kommer det resultatet att genomsyra kampanjen även i framtiden. Därför brukar vi alltid se över en kampanj väldigt noga före vi tar över den till Invise. Stöter vi på några som helst tveksamheter så skapar vi en ny, bra kampanj från grunden. Det för att inte ärva ett dåligt resultat.

Det sista i Google Quality Score är varierande relevans faktorer. Så vad betyder det? Man kan säga att det är Google’s egna sätt att bedöma alla dom här olika delarna. Det finns säkert tiotusentals variabler som påverkar resultaten och samtidigt, skulle Google avslöja exakt hur allting fungerade skulle det bli ganska enkelt att hitta sätt att manipulera sig fram för bättre resultat.

Så hur påverkar alla dom här delarna en kampanj om man gjort allting rätt? Enkelt förklarat betyder det att man kan betala en lägre klickkostnad än sin konkurrent och samtidigt få en högre annonsposition. Det i sin tur kommer påverka försäljningen positivt, för med lägre klickkostnader kan du annonsera längre med samma budget. Och med högre positioner kommer kampanjen leverera bättre.

Om vi går tillbaka till början av det här inlägget, dom som fått en kom igång kupong på 750 kr av Google och tycker att det verkar onödigt dyrt att anlita ett företag att skapa en AdWords kampanj. Är det fortfarande dyrt eller får man så pass bra resultat att man i längden faktiskt tjänar på det? I dom flesta fall skulle vi svara ja på den frågan. Även om det är initialt relativt enkelt att komma igång så krävs det kunskap och framförallt mycket erfarenhet för att skapa och hantera en AdWords kampanj aktivt.

Skriven av Fredrik Fernström