HubSpot som CRM – möjligheter och begränsningar med Sales Hub
Senast uppdaterad
Ett CRM som effektiviserar försäljningen är ett måste för de flesta företag. Är du kanske just nu på jakt efter det bästa CRM-systemet för just din verksamhet? Läs vidare för att se om det kan vara HubSpot CRM, som kallas Sales Hub.
Säljsystemet i HubSpot kommer i fyra storlekar: Free, Starter, Professional och Enterprise. Men låt oss göra det enkelt. Vi fokuserar på det abonnemang som används mest, vilket är Professional. Anledningen till det är för att kunder med professional får tillgång till automatisering – vilket är den stora tjusningen med systemet.
Fördelar med HubSpot CRM – Sales Hub
HubSpots CRM-system är känt för sin användarvänlighet. Vyn är luftig och enkel att läsa av. Den största vinsten med systemet är att du verkligen kan lära känna dina kontakter på djupet. Du kan följa dina leads rörelser på din hemsida, få insikter om vilka blogginlägg de läst och se vilka mail som öppnats. Genom att se vad de intresserat sig för, får du och dina kollegor en naturlig ingång när det är dags att ta kontakt med en potentiell kund.
Använder du dessutom HubSpot Marketing sedan innan kommer samarbetet mellan marknad och sälj att utvecklas mycket – eftersom båda avdelningar då kan se varandras aktiviteter.
Vad ingår i HubSpot Sales Hub?
Dessa funktioner är ett urval av de du får ta del av.
- Telefonsamtal direkt via systemet som även spelas in.
- Skapa upp till 15 skräddarsydda pipelines för dina affärer.
- Skapa automatiska mail för till exempel första kontakt eller mötesbokning – för att minimera manuellt arbete.
- Skapa videor och skicka direkt till dina leads via systemet.
- Email-tracking – du ser om, och när, en kontakt läst dina mail.
Vilket CRM är bäst? Här jämför vi HubSpot vs Salesforce vs Upsales
Begränsningar i HubSpot SalesHub
För att verkligen uppskatta HubSpot gäller det att lära sig använda filter. Har du inte koll på hur allt hänger ihop blir det lätt rörigt med tanke på all information som finns. Automatisering är också ett nyckelord inom HubSpot CRM men det krävs en del manuell handpåläggning för att sätta upp det automatiska. Men när det väl är gjort så rullar det på av sig självt.
Vad ingår inte i HubSpot Sales Hub?
- I dashboarden kan du i dagsläget inte se procentuellt hur många av dina bokade möten som blev av.
- Det går inte att skilja på webbmöte och fysiskt möte – om du inte själv skriver det i kommentaren när du bokar ett möte.
- Du kan inte koppla en kontakt till flera olika företag – till exempel om en person arbetar inom kommun och är aktiv inom flera verksamheter.
Läs mer: Vad kostar HubSpot?
Lär dig prata HubSpot
Ett måste för dig som är intresserad av HubSpot CRM – lär dig HubSpots mest använda ord för de funktionerna som finns!
- Filter – Används för att få fram den information du önskar segmentera på när du skapar listor för till exempel mailkampanjer.
- Properties – Det ord som beskriver vilken information du vill ska synas i kontaktvyn. En property är en egenskap hos en kontakt. Företagsstorlek, stad och arbetstitel är exempel på properties.
- Sequences – Automatiska mailflöden säljare kan skapa. Till exempel olika mail för mötesbokning som går ut när ett MQL (marketing qualified lead) blir ett SQL (sales qualified lead). När kontakten svarar på mailet bryts mailflödet.
- Deals – Dina affärer. Du skapar en deal när du skickat offert och kan via drag and drop flytta dealen steg för steg – på resan mot att stänga affären.
- Playbooks – En samlingsplats i HubSpot där säljstöd laddas upp, så att alla säljare enkelt kan hitta det. Här kan du lägga allt från era prislistor, tjänster och beskrivningar – till svar på vanliga frågor en potentiell kund har.
Vill du ha hjälp att komma igång med HubSpot, eller rådgivning kring vilket system som passar din verksamhet? Invise är HubSpot-partner och våra specialister hjälper gärna till, hör av dig till hej@invise.se.