Hur blir ni ett omtyckt företag?
Senast uppdaterad
Det är ingen hemlighet att likeable företag inte bara är genuint omtyckta av deras omgivning. Ofta har de dessutom en grym produkt och är en attraktiv arbetsgivare. Ja, likeable går hand i hand med framgång och lönsamhet. Däremot har vi sett att företag som endast fokuserar på lönsamhet inte är lika likeable. Så, vilket fokus ska man ha för att bli ett omtyckt företag?
Värderingar som känns
Då menar jag inte de där dammiga och tomma orden som sitter på en av kontorets väggar och som någon kom på för 100 år sedan och som ingen egentligen efterlever. Nej, jag pratar om tydliga värderingar som faktiskt sitter i väggarna – på riktigt! De som ingen behöver säga men som känns när man kliver in på ett kontor eller träffar någon av medarbetarna.
Dela med er av kunskap
Många företag är rädda för att dela med sig av sin kunskap för att ”då kan ju någon ta vår hemlighet”. All den kunskap och erfarenhet som ligger bakom ert företag går inte att ta ifrån er. Våga dela med er av det ni kan och har varit med om. Det kommer både göra så att fler får upp ögonen för er samtidigt som ni ökar ert värde hos befintliga kunder.
Visa vilka ni är!
Det är heller inte konstigt att de flesta alltid vill visa upp sina allra bästa sidor. Men går det verkligen att alltid vara sitt bästa jag? Eftersom vi alla har våra brister, till och med företag, är jag rädd för att en alldeles för perfekt yta genomskådas ganska så snabbt. Vågar ni däremot vara transparenta, ärliga och personliga – även med era brister – kommer er omgivning få mer förtroende för er och i sin tur tycka om er mer.
Våga vara experter och provocera lite
Det är även lite skrämmande att sticka ut för mycket. För vad ska då kunderna tycka? Det är förundransvärt få företag som vågar utmana eller säga emot sina kunder, och kör därför efter ”kunden har alltid rätt”-filosofin. Den funkar kanske i vissa branscher men inte i vår. Här är vi experterna och kunden uppskattar vår uppriktighet.
Våga stå för era åsikter, visa vad ni tycker och provocera lite. Inte bara för att, utan för att engagera – både era kunder och omvärlden.
Så, se över om ni verkligen har värderingar som känns, inte bara inom företaget utan även externt. Dela med er av det ni kan och bjud på godbitarna, både kunskap och personlighet. Och våga säg vad ni tycker – var de experterna ni faktiskt är! För det är så ni blir trovärdiga och omtyckta i slutändan.
Vill du lära dig att bli ännu mer omtyckt som företag kan du fortsätta att läsa: Bli ett mer likeable företag – Del 1.