Marknad Sälj Business

Hur säljer jag in Inbound Marketing till min VD?

Senast uppdaterad

Du har precis blivit introducerad till Inbound Marketing och sitter nu och tänker på hur det skulle kunna underlätta och – inte minst – effektivisera dina säljares arbete.

Äntligen kommer vi dessutom kunna visa ROI på våra marknadsaktiviteter samtidigt som våra säljare slipper ringa de där kalla och jobbiga säljsamtalen och istället bara fokusera på varma leads. Med andra ord är Inbound Marketing det vi måste satsa på – men hur fasen säljer jag in det till min VD?

En effektiv marknads- och försäljningsmodell

Försök dig inte på att förklara begreppet Inbound Marketing utan fokusera på vad ni som företag faktiskt kan vinna på att använda det. Börja med att sälja in vad Inbound Marketing faktiskt är – en marknads- och försäljningsmodell som effektiviserar och ökar er försäljning.

Det handlar inte bara om att marknadsföra en produkt eller tjänst, utan att förstå kunden och skapa innehåll som utbildar och stöttar dem igenom deras köpresa. Att få någon som aldrig hört talas om ditt företag eller visste att hen hade behov av det du gör – till att verkligen älska det du gör. Det är Inbound Marketing!

Visa på ROI!

Inbound Marketing underlättar inte bara för säljarnas arbete utan effektiviserar även marknadsavdelningens. Men eftersom VD:n har en tendens att se marknadsavdelningen som en avdelning som bara genererar kostnader och inte intäkter, är det viktigt visa att Inbound Marketing ger ROI. 

Det är ganska enkelt eftersom Inbound Marketing mäter var och vilka aktiviteter som ger och inte ger resultat. Det visar exakt på vilka aktiviteter som genererar försäljning i slutändan och vad du ska satsa på framöver. Så, kan du visa på ROI, brukar det vara enkelt att få med sig VD:n.

Guide: Så ser du ROI på Inbound Marketing

En effektivare försäljning

Med Inbound Marketing ser du exakt var dina besökare är och vad de är intresserade av. Era säljare kommer alltså inte bara att alltid kunna ringa på varma leads, utan även ringa på dem när de är som mest mottagliga – vilket gör deras jobb oerhört mycket effektivare.

Och eftersom de alltid har koll på sina leads så riskerar de heller inte att affärer faller mellan stolarna och landar hos en konkurrent.

Ett attraktivare företag!

För att förstå Inbound Markting måste du förstå helheten. Förutom att Inbound Marketing effektiviserar säljprocessen, genererar fler säljtillfällen och mäter marknadsaktiviter – blir även ert varumärke starkare och ni ett mer omtyckt företag. Något som inte kan mätas men som även det gör er till ett attraktivare företag. Jag ska berätta varför!

Bli ett mer likeable företag!

Hela poängen med Inbound Marketing är att dela med er av allt ni gör och är. Att våga sprida kunskap och vara transparenta. Ett företag som visar öppenhet och ärlighet blir ganska så snabbt ett omtyckt företag. Vilket allt som oftast går hand i hand med ett starkt varumärke. En bonus som inte bara gör er till ett attraktivare företag utan också en attraktivare arbetsplats som både behåller och attraherar grymma medarbetare.  

Säger din VD fortfarande nej efter detta? Be hen att ringa oss! 🙂

Invise
Skriven av Invise