Inbound Marketing som mindset
Senast uppdaterad
För att förstå vad Inbound Marketing egentligen är måste vi först ta en snabb tur tillbaka till tiden före internet (jag lovar, det fanns en sån tid). På den här tiden fanns det säljare som kunde säga nästan vad som helst till sina potentiella kunder och sälja produkter till dem som de egentligen inte ville ha.
Sen dundrade internet fram och vände upp och ner på allt det där. Nu kunde helt plötsligt vanligt folk bluffkolla företagen genom några enkla googlingar. Något annat viktigt hände också. Vi fick reklamtrötta konsumenter. Inte nog med det, vi fick smarta reklamtrötta konsumenter med AdBlocker i backfickan.
Det här ställde till det för många marknads- och säljansvariga som tidigare tuffat på av gammal vana. Förutsättningarna hade förändrats och det var dags att göra något helt nytt. Inbound marketing och inbound sales började se dagens ljus.
Med inbound vänder man istället på perspektivet och låter kunderna komma till företaget. Värdefullt material för potentiella kunder lockar till sig nya leads när de själva är redo och sugna på att köpa.
För alla som går in i den nya tiden och släpper pushiga säljkampanjer bakom sig blir det därför många saker som aldrig mer blir sig likt. Marknadsavdelningen kan helt plötsligt se exakt vilka leads deras producerade material genererar. Säljavdelningen ringer helt plötsligt bara på varma leads som utbildat sig själva i produkten du försöker sälja. Det är ett helt nytt landskap att arbeta i helt enkelt.
När du går över till inbound-tänk måste du alltså utgå från dina besökare. Vad är de intresserade av? När är de redo att få ett samtal från dig? Hur kan du ge mer värde till dem?
Inbound marketing som mindset kommer förändra hela företagets uppbyggnad. Med tydliga siffror på vad besökarna är intresserade av är det ofta dags att se över inte bara presentationen av sina produkter, utan också produkterna i sig. Med material till de som kommer till hemsidan (istället för banners som ska puscha in dem ofrivilligt till hemsidan) börjar du dela med dig av kunskap och värde från företaget istället för att hålla det gömt i ett kassaskåp.
Så se till att våga låta dig förändras och uppslukas av allt det dina potentiella kunder försöker säga till dig när du går från megafonmarknadsföring till inlyssnande säljorganisation.