Marknad

Integritet på nätet – hur kan du kommunicera personligare utan att bli creepy?

Integritet på nätet – hur kan du kommunicera personligare utan att bli creepy?

Senast uppdaterad

Mer än 70 % av konsumenterna förväntar sig en mycket personlig upplevelse online. Samtidigt värdesätter människor sin integritet på nätet mer och mer. Hur kan man som modernt företag, med inbound marketing som navet i sin digitala marknadsföring, navigera i denna värld?

Färsk statistik från Mckinsey & Company report 2022 visar att majoriteten (71 %) inte bara förväntar sig en mycket individanpassad digital upplevelse – de blir till och med frustrerade om de inte får det. Samtidigt är människor mer medvetna om sina digitala fotspår och måna om att skydda sin personliga data.

“2 av 3 litar inte på att företag skyddar deras data och integritet på nätet.”

– Parish Aggarwal, Head of Ads Measurement and Privacy, Google från Inbound 2022.

Läs om varför uppdateringen till Google Analytics 4 är viktig

Landskapet för den digitala marknadsföringen genomgår ett paradigmskifte. Hur ska man fortsatt kunna jobba med individanpassat innehåll baserat på data?

Svaret: Genom att skapa relevans och leverera värde till målgruppen! Hela 83 % av konsumenterna var faktiskt villiga att dela sin personliga data i gengäld mot en mer skräddarsydd upplevelse. Men för att göra det behöver de känna att varumärket hanterar datan ansvarigt och använder den för att just leverera värde.

Gör förstapartsdata till din prio

Det är inte en slump att förstapartsdata är grunden i Googles tillväxtstrategier för integritets- och säkerhetsteknik just nu. För att kunna fortsätta jobba med att skapa personligare relationer online kan vi inte längre förlita oss på tredjepartsdata – vi måste satsa på förstapartsdata.

Förstapartsdata är den data du samlar in i direktkontakt med en person, genom till exempel ett formulär på din hemsida men även i ett fysiskt möte. Enligt Inbound-talaren Samantha Kermode från Investis Digital så är förstapartsdata det viktigaste du kan investera i just nu. Det borde, enligt henne, vara första prio i alla företags marknadsföringsplan.

Så kan du samla in förstapartsdata:

  • Gated content, alltså innehåll som användaren får i utbyte mot sin e-postadress (eller annan information). Det kan handla om guider, e-böcker, eller annan typ av digital information.
  • Quiz och frågeformulär i sociala medier och på hemsidan.
  • Chattbotar som hjälper användaren med frågor och problem – i utbyte mot information förstås.

Vad ska du göra med datan?

Mer än hälften av alla företag använder gammal data eller hanterar den på fel sätt. Ett klassiskt exempel är mejlutskick med personliga hälsningsfraser där förnamnen förväxlats (eller saknas helt så att mejlet inleds med “Hej [förnamn]!”). Att skapa skräddarsytt innehåll handlar alltså inte bara om att ta med mottagarens namn eller ösa ur sig personliga anekdoter – det handlar istället om att bjuda på värde. För du vill väl uppfattas som hjälpsam – inte creepy?

Så skapar du innehåll som känns personligt – på riktigt:

  1. Buyer persona. För att kunna skapa personligt innehåll är det förstås en förutsättning att du vet vem det är du skapar innehållet för. Lär känna din målgrupp och samla informationen i en buyer persona.
  2. Buyer's journey. Utgå från buyer personan och skapa en buyer’s journey. Identifiera vilka steg som finns i den potentiella kundens köpresa och vilka frågor du kan behöva besvara längs med vägen.
  3. Dynamiskt innehåll som anpassas utifrån kundens olika steg i köpresan. Vilken typ av information behöver målgruppen få innan hen är redo att ta ett köpbeslut?
  4. Ad targeting. Skapa riktade annonser som anpassas utifrån olika målgrupper. Utgå från din buyer persona och anpassa innehållet baserat på var i köpresan mottagaren befinner sig.
  5. Anpassade mailutskick. Och då menar vi som sagt inte att du måste skriva “Hej Sofia” utan att innehållet ska vara unikt anpassat utifrån mottagaren. Basera det gärna på data i ditt CRM.
  6. Anpassade beteendehändelser. Skapa triggers på din hemsida som aktiveras av besökarens beteende, till exempel genom att hen klickar på en knapp eller fyller i ett formulär.

Vill du lära dig mer om hur du kan kommunicera personligare på nätet? Läs vår guide om inbound marketing.

Sofia Zetterqvist
Skriven av Sofia Zetterqvist