Invise i San Fransisco – Digital Thinkers Conference
Senast uppdaterad
Vi, Karin och Jenny, fick nu i maj äran att representera Invise i San Francisco! En fet upplevelse för oss som individer och designers. Vi har träffat människor från hela världen med ett gemensamt intresse för det digitala och lyssnat på otroligt inspirerande föreläsare. Vi hann även med en tur till Yosemite, Alcatraz och att insupa atmosfären i SFs trendigaste områden. I det här blogginlägget har vi sammanfattat några återkommande ämnen och tankar som vi tog med oss från konferensen Digital Thinkers!
… så, först lite bakgrund:
Awwwards är en mötesplats där yrkesverksamma inom digital design från hela världen kan hitta inspiration, kunskap, connecta och dela med sig av konstruktiv feedback. Första dagen deltog vi i workshopen “CSS grid landing page” med Pablo Stanley (Invisionapp). Hur man designar för kod, mer eller mindre. Dag två och tre var fullspäckade med föreläsningar av designers från världens ledande tech-företag. Här kan ni läsa mer om själva konferensen.
Designa för framtiden – användaren, säkerhet och känslor i fokus
Ett genomgående fokus på konferensen var såklart användaren. Framtidens design handlar inte längre om futuristiska hologram som löser världens alla problem, som inte alls är logiska eller ergonomiska. Framtidens design handlar om att hitta lösningar på vardagliga problem. Vi kräver smartare produkter och enklare design. Att komma på vad slutkonsumenten behöver innan behovet ens har uppstått är den stora utmaningen.
”Our job is to provide people with the right solution, at the right moment, in the proper context.”
– Matt Faulk, CEO at Basic Agency
Ett exempel från Uber
Ubers designer Erik Klimczak tog under sin föreläsning upp hur de, utöver mobilitet och flexibelt arbete, har infört inkluderande design i sitt tänk. Caset handlar om hur de genom små enkla design-features som utökad meddelandefunktion, blinkande notifikationer och verktyg för att lära sig basic teckenspråk vill riva barriären mellan resenärer och förare med nedsatt hörsel. Ingen lär sig såklart flytande teckenspråk över en Uber-resa, men det kan resultera i många skratt, färre missförstånd och en roligare upplevelse. Läs mer om caset här.
Lyssna på dina rådgivare
När det kommer till byråvärlden och rätt produkt i rätt kontext så är vårt arbete som rådgivare otroligt viktigt. Vi vill alltid våra kunders bästa och såklart driva dem framåt. Många kunder, och oss själva inkluderade, är taggade till tänderna med olika tankar om framtiden. Ibland kan det handla att implementera alla Hubspots funktioner på en gång, eller bygga något coolt visuellt som man sett hos ett annat företag. Vi försöker alltid att uppmuntra kreativitet, men i det har vi även ett ansvar att ta ett steg tillbaka och få kunderna att fundera på saker som:
- Varför gör vi detta och för vem? Är det för kunden eller oss själva?
- Vad är det en lösning på?
- Vilken prioritet har detta? Finns det andra saker vi borde fokusera på först?
Säkerhet och produktutveckling
Med den snabba takt som produktutveckling har idag kommer nästa problem – säkerhet och lagar hinner inte alltid med. Ta VOI (trafiksäkerhet och parkering) och drönare (integritet) som exempel. Även om det kanske inte känns relevant för en ny produkt så är det viktigt att ta upp frågeställningar som:
- Hur kommer min produkt att påverka omgivningen (miljö, lagar, ekonomi, det sociala, etc)?
- Går det missbruka min produkt eller tjänst för att skada, förolämpa eller diskriminera någon?
- Hur kan jag försäkra användaren om att min produkt är säker?
Vi måste testa och utvärdera för att se var våra produkter brister, och vad vi kan göra för att ta produkten och upplevelsen till nästa nivå, utan att äventyra våra användares förtroende. Kat Fukui från Github gav en tankeställare när hon pratade om säkerhet och missbruk i social communities, men även på produktnivå. Bland annat om hur smarta hem-tech produkter som utvecklats för att skapa en känsla av trygghet har fått motsatt effekt och används allt mer frekvent i kontrollerande hem.
Alla kompetensområden bidrar till användarupplevelsen – och tillsammans når vi nästa nivå
Någonting vi på Invise (och majoriteten andra företag) ständigt arbetar på är att ligga steget före. Framtidens design är allas ansvar – designer som strateger, copywriters som utvecklare, men även våra kunder. De känner i sin tur sina kunder bäst. Det är tillsammans som vi skapar den bästa upplevelsen för slutkonsumenterna, och det måste få ta sin tid.
Vår största utmaning är kompromisser, vare sig det gäller intuition vs. data, experience vs. conversion, quality vs. quantity, content vs. design, design vs. code, expectation vs. budget… Vi fick mer eller mindre bekräftat att så kommer alltid vara fallet, hur mycket budget, tid och kunskap vi än har. Det finns ingen prioriteringslista, utan det gäller att ta rätt beslut i rätt sammanhang. Tricket för att lyckas är såklart – kommunikation.
Att skriva för UX
För oss var det intressant att se UX ur ett annat perspektiv. I utbildningar inom vårt område talas det mycket om hur design kan stärka copy (val av typsnitt, storlek, kontraster, placering), men det handlar minst lika mycket om hur mikrocopy kan stärka din design (navigering, rubriksättning, CTAs). Att skriva för UX är lite speciellt, främst för sin kontext.
Ett företags visuella identitet är ingenting utan en röst och en personlighet. Det handlar inte bara om hur du beskriver din produkt utan även om tonen när du uppmanar till konvertering, hur du informerar kunden om din privacy policy eller hur du bekräftar besökaren när de har laddat ner en guide. Går det anspela på t.ex humor eller känslor? Fundera på vem avsändaren är och vem den talar till. Försäkra användaren om att du har förstått dennes utmaningar, frågeställningar och behov. Precis som design bör det vara uttrycksfullt, vänskapligt och enkelt att ta till sig.
”There’s no magic to it. Remember that your reader is busy trying to accomplish their own goals. When you make your copy easy for them to read, you make your product easier for them to use”
– Ben Hersh, designer at Dropbox
För att göra det mer personligt kan du även börja arbeta med smart content. Hubspot har en mängd lösningar för hur du kan vara din kunds personligaste rådgivare – automatiskt. Nu är inte vi designers experter på copy – men någon som däremot är det är vår kollega Hanna, ta del av hennes tips kring användarvänlig och personaliserat innehåll. Du kan även läsa delar av Ben Hersh föreläsning här.