Marknad

Kommunikation som provocerar, är det rätt eller fel?

Senast uppdaterad

Igår hade jag ett uppföljningsmöte med en kund där vi håller på att ta fram en actionplan. Under mötets gång gled vi in på området kommunikation och att våga provocera. Samtalet fortsatte in på vikten av att kommunicera på ett sätt som engagerar. Allt för många företag anpassar sig efter normer och standarder i sin kommunikation för att man tror att det är vad kunden väntar sig och vill ha. Medan det i själva verket är ett säkert recept för att bli både tråkiga och att som jag brukar säga, då blir man ett företag som är ”plain-vanilla”.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Så handlar det då om att provocera för att någon ska lyssna? Det finns onekligen många exempel på företag som gjort något galet, provocerande och rätt ofta rent av olämpligt för att synas och höras. Men väldigt många kunder vi jobbar med har varken den filosofin, målsättningen eller framför allt målgruppen där provokation är det bästa sättet att nå fram. Missförstå mig rätt nu, det handlar om att provocera, men aldrig för sakens skull.

Börja i en annan ände

Så för att lyckas med er kommunikation och få människor att vilja lyssna på det ni har att säga måste ni börja i en annan ände: era värderingar. Fråga dig själv – hur många uttalade värderingar och tydliga ställningstaganden har ni i ert företag?

Med tydliga värderingar kommer fasta åsikter som i sin tur väcker både intresse, reaktion och kanske provokation.

Därför är nyckeln till framgångsrik kommunikation och även framgångsrikt företagande är i mångt och mycket en fråga om värderingar. Har ni väl dessa på plats så är det något ni ska prata om, högt, brett och ofta. Håller ni med om något som någon annan står för så säg det, håller ni inte med så säg det också. Bara det ligger i linje med era värderingar.

Stå fast vid era värderingar

Kom ihåg att kunden inte alltid har rätt. Det är ett påstående som bygger dåliga företag där kunden hela tiden står vid rodret och styr vart leverantören tar vägen. Ni är experter i er bransch, gör det tydligt och lyssna på kunden men säg ifrån där ni inte håller med. Tro mig det kan vara obekvämt men om ni inte gör det får ni ingen respekt. Kunden måste förstå att ni har vissa värderingar som ni inte tummar på oavsett vad. Detta kan innebära att ni måste:

  • Tacka nej till affärer där ni inte kan leverera enligt era värderingar eller er standard
  • Säga till en kund att ni inte håller med
  • Genomföra affärer med låg lönsamhet eller där ni till och med går med förlust för att leva upp till era värderingar

Är det värt det? I min mening ja – genom att resonera och agera enligt tydliga värderingar kommer ni skapa en fast ståndpunkt. Vissa kanske tycker det ni står för är provocerande och felaktigt, det är bra. De hade ändå aldrig blivit era kunder. Men flera kommer också älska det ni säger, just för att ni är så tydliga och står fast vid era åsikter.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Så för att sticka ut i dagens konkurrens måste ni börja med att verkligen göra det tydligt vad ni står för. Sen kan ni kommunicera detta till era kunder, kanske med en provocerande ton eller twist. Då kommer ni troligtvis skapa både reaktion och engagemang hos era mottagare vilket är målsättning med er kommunikation. Då vet ni också att hela er organisation kommer leva upp till en viss standard som ni alla enats om och står bakom. Det bygger kommunikation som når ut och skapar företag dit kunder attraheras.

Skriven av Fredrik Fernström