Marknad Sälj Business

Lever ditt företag på rekommendationer?

Senast uppdaterad

Lever ditt företag till stor del (eller helt?) på att befintliga kunder rekommenderar er för nya kunder? Strålande, då gör ni troligtvis ett riktigt bra jobb annars hade ni ju inte förtjänat rekommendationerna ni får!

Vi stöter ofta på verksamheter där rekommendationerna är avgörande. Självklart är det superbra, kunderna som kommer via rekommendation är både varma, de är intresserade och de kostar inget eftersom ingen marknadsföring har behövts.

Men kom ihåg att samtidigt är det farlig mark att enbart leva på rekommendationer. Till att börja med är det svårt att kontrollera. Ni kan inte styra rekommendationerna och ni kan inte heller förutse när det kommer trilla in nya kunder.

Det är också svårt att ha ett högt tillväxttempo om man bara lever på rekommendationer. Den processen går inte att påskynda eller öka under sämre tider.

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Den perfekta kombinationen: rekommendationer och inbound marketing

Alltså om du idag får in kunder via rekommendation så ska du verkligen fundera på att kombinera detta med Inbound Marketing. Du gör det ännu enklare för en kund som hört talas om ditt företag att välja dig. Och med en fungerande marknadsföring kommer du kunna växa i ett otroligt tempo, rekommendationerna kommer ju fortsätta komma så länge du gör ett bra jobb. Men lägg till nya kunder som hittar till dig på andra vägar (som i sin tur rekommenderar dig vidare). Här har vi helt plötsligt uppnått: 1+1=3.

Framtidens marknadsföring

Inbound Marketing hjälper dig med metoder och rutiner som gör att kunder hittar till ditt företag. Du arbetar med ett spektrum av metoder och verktyg som tillsammans gör att du bland annat lyckas inom: SEO (Sökmotorsoptimering), Sociala medier, Content, Leads och mycket annat.

Skriven av Fredrik Fernström