Oavsett bransch – här är målgruppen du inte får missa!
Senast uppdaterad
Visste du att det kostar 7 gånger mer att ta in en ny kund jämfört med att få en nuvarande kund att köpa igen? Om 5% av dina nuvarande kunder köper mer kan du öka din omsättning med allt från 25-95%. Med stundande lågkonjunktur är det smartaste du kan göra att satsa på dina befintliga kunder. Här listar vi våra bästa tips på hur du kommer igång.
Led dina kunder åt rätt håll
Låt säga att du har ett formulär på din hemsida där nya kunder kan kontakta dig för att boka en demo men som befintliga kunder använder för att be om teknisk support. Varför blir det så? Jo, det är ett bevis på att dina nuvarande kunder inte har ett tydligt sätt att nå dig på – och det måste du fixa.
Hjälp dina befintliga kunder genom att göra det tydligt vart de ska vända sig. Finns det en kundportal eller dedikerad landningssida du kan leda dem till istället för kontaktformuläret på hemsidan? Beroende på tjänsten du tillhandahåller kan du också erbjuda en SLA som garanterar att din kund får återkoppling inom en viss tid på sina förfrågningar eller att du följer upp regelbundet. Du har mycket att vinna på att se över hur du kan guida kunden vidare i sin kundresa. Anpassade kommunikationsvägar ökar förtroendet hos dina kunder och bekräftar beslutet de tagit.
Läs mer i vår guide om hur du får sälj och marknad att synka bättre.
Inför regelbundna kundundersökningar – och ta vara på datan
Gör kundundersökningar och samla in data för att identifiera dina ambassadörer och mindre nöjda kunder. Skriv kundcase om de som verkligen uppskattar din produkt och använd de för att få befintliga kunder förstå att det finns fler möjligheter att växa sin affär hos er. Idag tittar nästan alla (97 %) på referenser inför ett köp vilket gör ambassadören till ett användbart verktyg.
Att lära känna sina missnöjda kunder är också viktigt. Fånga upp dem tidigt och följ upp för att se hur du kan hjälpa dem – och lära dig vad du kan göra bättre i framtiden.
Gör dina befintliga kunder till VIP:s
Skapa skräddarsydda erbjudanden och anpassad kommunikation i dina kanaler så att dina nuvarande kunder känner sig lite extra viktiga. De ska få VIP-treatment! Det är lätt att ‘glömma bort’ sina befintliga kunder och att de läggs på hyllan, där de eventuellt tappar intresset för dina produkter och tjänster. Erbjud exklusiv lösningar i olika former och följ sedan upp för att identifiera vilka som valde att köpa igen eller stanna längre, och vad det var som fungerade bäst.
Exklusiv behandling kan vara att, via nyhetsbrev och webinars, se till att dina kunder får information om nya produkter och produktuppdateringar eller relevanta insikter och trender om deras bransch. Du kan också hålla i events som hyllar nuvarande kunder eller skapa specialanpassade erbjudanden baserat på deras behov och beteende.
Spåra beteende och segmentera kunder
Att spåra och segmentera dina kunders beteende är grunden till att rätt budskap hamnar hos rätt person och för att leda kunden vidare i köpresan. Du sitter säkert redan på en mängd data du kan använda för att spåra dina kunders beteende och segmentera dem i olika kanaler. Här finns det alltså en stor möjlighet för dig att kategorisera dina kunder i enlighet med hur de faktiskt beter sig. Använd segmenten när du t.ex. skapar anpassade kampanjer eller ska erbjuda VIP-behandling till en viss kund för att se till att du alltid träffar rätt.
Skapa anpassade kampanjer
Kampanjer kan ha många olika syften – men är alltid riktade till en viss målgrupp. Och nu måste den målgruppen vara nuvarande kunder. Anpassa strategin efter dina kunders tidigare beteende för att öka relevansen av kampanjens budskap.
Se över UX-design och UX-writing
Design och copywriting är grundläggande för att leda besökare vidare i köpresan. Se över och optimera kanaler som hemsidor, blogginlägg, sociala media och annonsering. Design och språk ska locka dina nuvarande kunder att köpa mer.
Automatisera processer och rapportering
En befintlig kund är inne och tittar på en ny produkt på din hemsida. Tänk om det fanns ett sätt för ditt CRM-system att registrera detta och automatiskt notifiera dina säljare att hen är intresserad av en viss produkt – hade det inte varit en gamechanger?
När du automatiserar dina köpresors processer och rapportering i ditt CRM-system eliminerar du risken att en nuvarande kunds aktivitet på dina kanaler faller mellan stolarna. Du skapar därmed ett spindelnät som är programmerat att spåra och fånga upp kundens beteende, och signalera till dina säljare att det är dags att ta en specifik action. Då hjälper du dem slå huvudet på spiken varje gång och aldrig missa en möjlighet till merförsäljning.
Det är inte fel att be om hjälp
Du kan säkert mycket av detta själv men underskatta inte hur bra det är att ta in en partner som kan tillsätta specialister inom de områden du inte jobbar med idag. Att ha en partner som stöttar dig - och indirekt dina kunder - genom det kommande förbättrar ditt kundvårdsarbete och optimerar din merförsäljning.
Boka en kostnadsfri rådgivning med en av våra inbound-specialister för att se hur du kan fånga upp årets viktigaste målgrupp.