”Passar marketing automation oss?” 7 tips till dig som tvekar!
Senast uppdaterad
När vi är ute på möten är de flesta vi träffar otroligt taggade på marketing automation. Runt 90% skulle jag säga. Dock är ca 10% aningens skeptiska. Eller skeptiska är kanske fel ord, rädda och oroliga är nog mer rätt. De är rädda för att verka för påträngande, göra fel, inte skriva på rätt sätt eller inte ha kontroll.
Något jag märkt är att många av de här företagen lider av att alla ska få vara med och besluta. Det är en fin tanke men vad det ofta slutar i är att inga beslut tas. Det stannar upp och processen går inte vidare. Vi gör alltid vårt yttersta för att pusha våra kunder att våga släppa kavajen och portföljen en stund och dyka rakt in!
Det här blogginlägget riktar sig till dig som är nyfiken på marketing automation men som känner en viss oro. Så här kommer några stärkande tips:
1. Våga mejla
Det är egentligen som att dyka ner i ett lite för kallt vatten. Jobbigt innan du hoppat men skönt när du väl är i. Dina kontakter gillar dig, ert varumärke och er kommunikation. I ryggen har du en välarbetad strategi som fungerar som fyrar på vägen.
2. Våga testa och våga skicka mer
Med ett workflow så ser du vad som funkar och inte. Testa på några utvalda kontakter. Klickar de? Unsubscribar de? Var tappar du dem? Är det för långt mellan mailen eller kanske för kort? Testa och optimera. Det finns inte ett rätt sätt för alla, men det finns ett best practice. Och mycket lär du dig under vägen.
3. Experimentera
Känn på språket, formulera om dig, byt bilder. Ändra färg på dina calls to actions. Byt ämnesrad. Var lite provokativ. Skriv retoriskt. Be om feedback. Tipsa om dina sociala medier. Våga sticka ut och stå för det!
4. Mät
Allt går att mäta med marketing automation. Klick, hur många som öppnat, vilka som öppnat, vilka som struntar i dina mail. Vilka mail som drar mest, vilka länkar till dina sidor som attraherar flest. Du kommer till slut att få en otrolig insikt om ditt digitala innehåll och hur och varför det funkar. Du kommer att se röda trådar för vad dina kontakter gillar och du kommer få svart på vitt vad de inte gillar.
5. Var personlig
Många företag är otroligt rädda för att vara personliga i skrift eftersom de anser att det inte känns professionellt. Men det behöver inte vara ”Tjeeeena mannen, läget dåra?”. Att vara personlig kan vara att använda deras förnamn (vilket sker automatiserat), berätta om en händelse du varit med om som rör ämnet eller önska en fin dag. Varför inte berätta om kickoffen ni hade eller vilka planer ni har för året som kommer? Låt kontakterna lära känna er som företag och lite som personer, det kommer de att gilla och ni kommer att skilja er från mängden.
6. Börja smått och skala upp
Du behöver inte köpa en stor lista med emailadresser. Satsa på ert befintliga material och era sociala medier så att ni får spridning och lockar ännu fler besökare på rätt (och ett trevligt) sätt.
7. Våga lita på investeringen
Att hoppa på inbound marketing-tåget kommer inte att ge resultat inom två veckor. Det är en process som tar mellan 4-6 månader. När det väl är igång så är dock inte jobbet klart;) Det är då vi börjar optimera och ta fram mer relevant innehåll som dina kontakter älskar! Precis som att en hemsida aldrig blir färdig, gäller samma sak för marketing automation och inbound marketing. Men när du väl tagit dig hit så är det som att ta första kaffet på morgonen – en självklarhet som smakar jäkligt gött!