Marketing automation är mer än bara en trend
Senast uppdaterad
Marketing automation är trendigt bland marknadsförare. Sjukt trendigt, skulle jag vilja påstå. Som alla vet har trender en tendens att vara just det… trender! Något som går över och ersätts av nästa heta grej. Men marketing automation är ett av undantagen. Ett av få som lyckats slå rot och som är här för att stanna.
Leads-hantering är idag ett måste för alla företag och systemet marketing automation är numera en självklarhet för oss som jobbar med inbound marketing. Det har tagit ett tag men idag ser även många B2B-företag (som inte jobbar inom marknadsföring) nyttan, enkelheten och värdet i systemet.
Systemet som sköter sig själv
Hur hanterar ni era leads? Läggs de in i ett stort och tungt CRM-system? Eller hanterar du dem i olika excel-listor för att hålla koll? Äter din leadshantering upp orimligt mycket tid av din arbetsvecka? Då ska du och ditt företag skarpt fundera på att gå över till marketing automation.
Marketing automation är ett onlineverktyg som ser till att ”mata” dina leads, så kallad lead nurturing. Det betyder att systemet skickar ut mail efter regler som du själv satt upp, helt automatiskt. (De kan se ut som helt vanliga mail med dig eller en kollega som avsändare.)
De här reglerna kallas workflows och fungerar som en karta för leadsen att gå efter, med olika vägar att ta beroende på hur de beter sig.
Exempel på hur marketing automation fungerar i praktiken:
1. Samla in leads
Låt säga att man via er sajt kan ladda ner olika typer av guider. För att ladda ner ”12 saker att tänka på när du väljer konsultfirma” får besökaren fylla i ett formulär med:
- namn
- mailadress
- företag
- titel
”Titel” har en dropdown-meny med några förvalda alternativ, varav ett är ”IT-chef”.
En dag besöker IT-chefen på Hittepånamn AB, Charlie Charlsson, er sajt. Charlie funderar på att anlita ett konsultföretag så den där guiden laddar han ner utan att blinka.
2. Personliga emails som ger Charlie värdefull information
Nedladdningen gör att Charlie hamnar i ett specialanpassat workflow för just IT-chefer. Inom ett par minuter får Charlie ett tackmail från dig eller en av dina kollegor (att ha en verklig avsändare gör det hela mycket mer personligt) där ni tipsar om ett par blogginlägg eller intressanta artiklar.
Under de närmaste veckorna får Charlie ett antal mail från er med tips på andra guider, artiklar och blogginlägg som kan intressera en IT-chef. De skickas ut lite olika, beroende på om Charlie läser mailen eller inte. (Läser Charlie får han oftare mail än om han inte läser.)
När workflowet är klart anses Charlie vara så pass varm att det är dags att slå till.
3. Dags att ringa!
Eftersom ni inte är ”ännu en säljare” som ringer, utan någon som gett Charlie värdefull information, är steget till möte och sälj otroligt kort jämfört med om du börjat med ett kallt samtal.
Och vem vet, Charlie kanske blev så het på gröten att hen hann höra av sig före dig!
Vill du läsa mer?
Guide: Vad är Inbound Marketing?
Blogginlägg: Ingen inbound marketing utan sociala medier
Blogginlägg: Att komma igång med er företagsblogg
Blogginlägg: Vad gör du istället för outbound marketing?