Vad är en bra Marketing Automation Specialist?
Senast uppdaterad
En roll som exploderat på senare tid är marketing automation specialist. Många vet dock inte riktigt vad en sådan pysslar med och framför allt – vad man behöver vara bra på för att trivas och lyckas i rollen. För att reda ut det frågade jag Clara, som jobbar som marketing automation specialist hos oss på Invise. Så här svarade hon:
Detta krävs för att lyckas som marketing automation specialist
Tekniskt intresse
Om du ska arbeta som marketing automation specialist, eller MA-specialist som vi förkortar det, kommer HubSpot bli din värld. HubSpot är nämligen det marketing automation-system som vi och många andra i branschen arbetar med. Därför är det viktigt att du har ett tekniskt intresse samtidigt som du kanske har jobbat i något annat system, program eller CRM tidigare.
Problemlösare
Eftersom HubSpot hela tiden utvecklar nya funktioner och gör nya uppdateringar är det i princip omöjligt att lära dig allt i systemet. Det innebär att en stor del av MA-rollen handlar om att själv leta information och hitta den bästa lösningen för just din uppgift.
Pedagogisk
Det räcker inte att du som marketing automation specialist förstår vad du gör i HubSpot, även dina kunder måste hänga med i resonemangen för att inse hur HubSpot hjälper deras företag. En del av ditt jobb blir därför att på ett pedagogiskt sätt förklara tekniska detaljer i workshops och utbildningar med dina kunder.
Effektiv och serviceminded
Om en kund ringer och behöver ändra eller lösa något som har blivit fel i HubSpot, är det viktigt att du snabbt och effektivt kan ta på dig problemlösarhatten och ta dig an problemet – samtidigt som du är serviceinriktad och tillmötesgående när du gör det. Trots att det kan vara ett invecklat fel och kunden är frustrerad.
Positivt pushig
I MA-rollen är det bättre att vara lite för på än för av. Eftersom inbound marketing är en liten del av våra kunders dagliga arbete, är det viktigt att vi är på tårna och ser till att saker och ting händer. Våra kunder uppskattar att vi visar engagemang och driv!
Modig och beslutsam
I Hubspot finns det minst tio lösningar på samma problem. Det innebär att du måste testa dig fram, hitta en av dessa lösningar, ta ett beslut och tro på det. Det kräver ett visst mod att komma till kunden och stå bakom sitt val av lösning.
Empatisk
För att bli framgångsrik inom marketing automation och inbound marketing är det viktigt att du kan sätta dig in i våra kunders problem och utmaningar. Och framför allt, behöver du ha koll på deras buyer personas för att kunna skapa värdefulla lösningar och nå grymma resultat.
Sammanfattning
I rollen som marketing automation specialist utvecklas du hela tiden, eftersom HubSpot och dina kunder gör det! Det är en passande roll för dig som har ett tekniskt intresse, tycker om kundkontakt och att ta egna beslut. Och som du säkert har förstått vid det här laget så kommer problemlösning också höra till vardagen – som MA-specialist tacklar du det med ett leende och tycka att det är roligt.