Marknadsföring 2016 – vad är viktigast att tänka på?
Senast uppdaterad
2015 närmar sig sitt slut och det råder ingen tvekan om att det har hänt mycket kring marknadsföring under det gångna året. Någonting som vi på Invise har uppmärksammat (med glädje!) är att fler och fler börjar våga tänka om och tänka nytt kring sitt sätt att marknadsföra.
Fler vågar utmana och gå ifrån gamla och ofta mindre framgångsrika metoder – fler börjar få grepp om Inbound Marketing. Vi har märkt att transparens har blivit en central del för många och att fler förstår fördelarna med att sluta hålla hårt i sin kunskap och istället dela med sig av den samt lägga mer fokus på sina sociala medier.
I takt med att man börjar våga testa sig fram hittar man snabbt nya modeller som ger både starkare varumärken och bättre avkastning. Det är dock inte helt enkelt att bara sätta igång. Hur ska man tänka och i vilken ände ska man egentligen börja? För att få lite klarhet i det hela har vi valt att bolla lite tankar med några av våra kunder. Vi ställde följande fråga:
Om ni får välja en sak eller ett område som ni anser viktigast med er marknadsföring under nästa år – vad är det?
Therese Stahlén, Press & Marknadsansvarig, Tenant & Partner
Det jag pratar mycket om inför nästa år är hur man inte längre kan skilja marknad och säljavdelning åt – eller någon ”avdelning” för den delen. Vi behöver nu se både till kundens rationella och emotionella behov. Detta ser jag att vi bäst gör genom att GEMENSAMT paketera vår samlade kunskap och erfarenheter med värde för våra befintliga och potentiella kunder – vi ska hjälpa dem i resan mot ett nytt köp. Vi måste se till att allt vi gör, internt och externt skapar värde samt våga slänga ut gammelmedia och omfamna det nya. Och allt detta med en opretentiös tonalitet och låg tröskel.
Ingrid Höög, VD, Wise Professionals
Har du en verksamhet som bygger på försäljning är det viktigaste att integrera försäljningen med marknadsföringen. Både mentalt och sett till processen. Många företag väljer att se marknadsföring och försäljning som två olika processer vilket jag inte tror fungerar i längden. För mig handlar det om att se det som en integrerad process där allt hänger ihop.
Niloo Lopez, Kommunikationsansvarig, Stretch
Jag skulle säga att sociala kanaler, rätt använt, fortfarande är ett otroligt starkt medel och då blir knepet att få alla medarbetare att dela och engagera sig. Att skapa sig en community och få engagerade följare tror jag är mycket viktigt. Nu fick jag bara välja en sak, men annars tror jag att personalisering är en mycket viktig detalj som jag kommer att satsa på. Det är inget nytt, men mycket effektivt om det används med en mänsklig touch.
Det råder ingen tvekan om att det finns väldigt mycket tankar och framför allt mycket att göra. Vare sig du är marknadsansvarig, VD, säljare eller har en helt annan roll så är det hög tid att samla företaget och på allvar börja fundera på hur ni ska forma ert ansikte utåt under 2016. Vi är väldigt nyfikna på hur tankarna går hos dig, så:
Vad anser du är viktigast att tänka på i er marknadsföring under 2016?
Kommentera gärna här i inlägget eller diskutera med oss i våra sociala kanaler. Vi ser fram emot att ta del av spännande tankar, idéer och funderingar!