Marknad

Måste man finnas i alla sociala kanaler?

Senast uppdaterad

Jag har inlett majoriteten av mina blogginlägg med att trycka på vikten att vara aktiv i sociala medier idag, både som företag och privatperson, så där råder det förhoppningsvis inga tvivel.

Vad som däremot fortfarande kan vara lite utmanande är att veta vilka kanaler man ska finnas i. Det är lätt att bli stressad av nya kanalers genomslag och frågan många marknadsansvariga ställer sig är: Måste vi finnas överallt?

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Svaret är enkelt: Nej! Man behöver absolut inte finnas i alla kanaler. Faktum är att det snarare är en riktigt dålig idé om inte resurserna, engagemanget och era potentiella kunder (eller medarbetare) finns där. Nyckeln till ett framgångsrikt arbete i sociala medier ligger i att fokusera på de kanaler som är relevanta. Hellre få kanaler som hanteras väl än flera som hanteras halvhjärtat. 

Vi på Invise finns exempelvis inte på Snapchat, vilket fler och fler företag gör idag. Om vi kommer göra det i framtiden? Kanske, det får tiden utvisa. I dagsläget är det dock inte en kanal där vi kommer möta våra potentiella kunder och med andra ord inte heller en kanal att lägga tid och energi på. Istället riktar vi fokus till vår överlägset mest framgångsrika kanal när det gäller att generera leads – LinkedIn. Och för vårt Employer Branding-arbete satsar vi på Instagram. Vi har även en närvaro på Facebook och Twitter då det fyller olika användningsområden för oss men fler kanaler än så hade i dagsläget inte varit annat än felprioritering av tid och resurser.

Låt dig med andra ord inte dras med i grupptrycket och skaffa konton hej vilt, bara för att andra i branschen gör det. Jag tänkte dela med mig av 4 vanliga misstag som många företag gör idag, som ni med fördel bör försöka undvika:

  • Skaffar konton överallt, helst först av alla!

Man behöver inte alltid vara först på bollen. Prioritera tiden rätt och avvakta med att testa nya kanaler innan rätt resurser finns för att hantera dem.

  • Fokuserar på helt fel kanaler

Välj inte kanaler på grund av dess status eller ”för att alla andra finns där” – fokusera på kanalerna där era potentiella kunder eller medarbetare finns.

  • Saknar koll på sina buyer personas

Utan förståelse för vilka era potentiella kunder är blir det såklart svårt att välja kanaler därefter. Gör därför en tydlig kartläggning: Vem köper av er? Varför? Hur ser beteenden och utmaningar ut samt hur kan dessa bemötas?

  • Behåller döda konton för sakens skull

Startade ni ett Twitter-konto för att det kändes rätt där och då, men som dessvärre visade sig vara en flopp? Avsluta kontot! Det finns ingen stolthet i att behålla närvaron bara för att. Om en kanal inte fungerar – lägg ner kontot eller pausa det tills vidare. Det ser bättre ut med inget konto alls än ett konto där det börjar växa mossa på grund av låg eller obefintlig aktivitet.


Vill du ha mer tips kring sociala medier? Vi bjuder gärna på lite mer!

Blogg: Social selling – bara för säljare?
Blogg: Kom igång med LinkedIn – 10 tips för hur du lyckas!

Invise
Skriven av Invise