Micromarketing – ett sätt för säljare att bli mer framgångsrika
Senast uppdaterad
Allt ni gör är marknadsföring.
Att svara i telefonen är marknadsföring,
Att skicka ett mail är marknadsföring,
Att skicka en faktura är marknadsföring,
Att hantera supportärenden från arga kunder är marknadsföring.
Varje dag har ni otroligt många möjligheter att synas och höras. Den del i ert företag som jobbar med marknadsföring har i uppgift att fokusera på den stora bilden. Vad vill vi uppnå och hur gör vi det? Oftast i ett större perspektiv, handlar det om fördelning av marknadsresurser i form av tid och pengar.
Men för var och en inom företaget är det viktigt att också fokusera på ”den lilla marknadsföringen”, micromarketing. Detta är något som framför allt säljare behöver bli bättre på.
Micromarketing handlar om marknadsföring mot nischade målgrupper. Marknadsförare beskriver generellt micromarketing som dyrt men effektivt. Jag håller inte med om det första, att micromarketing behöver vara dyrt. Sociala medier har gjort det möjligt för vem som helst att lyckas med micromarketing.
Som säljare, account manager, key account manager etc. så har du ofta en definierad målgrupp att jobba mot. Se till att göra detta till din fördel, anpassa din mikromarknadsföring till just din målgrupp. På så sätt kan du bli mer exakt i din kommunikation än vad all er marknadsföring är. Du kan kommunicera direkt mot din målgrupp medan företagets kommunikation måste hantera hela företagets målgrupp. Använd geografi, bransch osv. till din fördel och hitta värde för just de här kunderna.
Se till att bli insatt i hur dina kunder rör sig i de sociala medierna och närvara där du också. Bjud på insiktsfull information till dina potentiella kunder på ett osjälviskt och kravlöst sätt. Försök aldrig att marknadsföra dig själv eller ditt företag i första hand utan börja alltid med det som ger värde till kunden. På så sätt får du uppmärksamhet och uppskattning.
Jag är övertygad om att det blir allt viktigare för säljare att blir bra på just detta. Att kommunicera i flera forum och kanaler än man är van vid och att använda hävstången som finns i sociala medier till sin fördel för att nå ut snabbt och effektivt. Kreativiteten är också viktig, jag gillar säljare som tar ut svängarna och gör saker som personliga e-postsignaturer, personliga tack-mail till sina kunder osv. Det är ett sätt att bli mer unik och personlig på, och vrida det man gör dagligen till mikroskopisk marknadsföring som gynnar ens egna intressen som säljare.
Vill du läsa mer?
Ladda ner vår guide: Vad är Inbound Marketing?