Marknad Business

Nå nya höjder av affärsnytta på LinkedIn – 6 enkla tips!

Senast uppdaterad

Tiden är förbi då bara B2C-företag såg nyttan med sociala medier och idag ser vi fler B2B-företag än någonsin, framför allt på LinkedIn. Allt fler har börjat förstå nyttan med kanalen ur ett större perspektiv, och inte bara för att rekrytera nya talanger.

LinkedIn är en grym källa till försäljning om man behandlar den med omtanke. Och visst vore det enkelt om det räckte med att bara finnas där, men en lyckad närvaro kräver både tid och kärlek. Vi tänkte dela med oss av 6 bra tips för att optimera närvaron och få ut mesta möjliga affärsnytta av er företagssida.

1. Optimera privata profiler

Uppmana alla anställda att se över sina personliga profiler så dessa samspelar med företagssidan. Ge gärna råd kring hur de bör länka till företagssidan, vilken företagsinformation som ska anges och hur de bör uppge sin yrkestitel för att hålla det enhetligt för alla medarbetare på sociala medier.

2. Motivera till engagemang internt

Få fler följare genom att involvera medarbetare internt. Maila t.ex. kollegorna med jämna mellanrum och be alla att tipsa 2 personer var, allt från kunder till privata kontakter, att börja följa ert företag.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Många bäckar små! Underskatta inte heller mixen av följare, då alla kan ha en bra kontakt i sitt nät. Alla följare behöver med andra ord inte vara potentiella kunder.
Uppmana till delning av inlägg också men tvinga inte alla att dela allt som publiceras – det håller inte i längden. Låt alla dela inlägg som de själva kan relatera till för ökad trovärdighet och mindre spam-känsla.

3. Utse en ytterst ansvarig

Vi ser väldigt ofta att delat ansvar = ingens ansvar. Om för många delar på ansvaret brister man dessutom lättare i tonalitet och risken att publicera inlägg som krockar ökar. Det är bra om ni lyckas få igång ett internt engagemang, både för spridning men också publicering av inlägg, men utse en person som är ytterst ansvarig.

4. Delta i grupper och sprid kunskap

Delta i diskussioner och olika grupper och bygg upp förtroendet för er som ledande inom er bransch. Våga ge bort 10-20% av er kunskap för att kunna ta betalt för resterande 80-90% (läs mer om att våga släppa ifrån sig information här). Om ni anser att någon grupp saknas – skapa den!

5. Våga visa mer personlighet

Många lever kvar i tron att LinkedIn måste vara “stelare” än övriga sociala kanaler. Och visst, det är en plattform där vi agerar utifrån våra professionella roller, men vi är fortfarande människor. Visa upp företagets personlighet, var inte rädd för att blanda in lite humor och ha en bra variation på inläggen så vågar vi lova att engagemanget kommer öka.

6. Involvera säljarna

Du har säkert hört oss säga det förut, men det är värt att säga igen: de kalla samtalen har dött! Utbilda era säljare i LinkedIn där de förutom att skapa kontakt med potentiella kunder kan prospektera effektivt, bygga sitt varumärke samt dela kunskap och på så sätt värma leadsen innan luren ska lyftas.

Så, dags att sätta i gång! 🙂 Börja med att se så er företagssida är optimerad med rätt information. Om ni vill ha ytterligare djupdykning i LinkedIn och möjligheterna för er som företag – boka in en utbildning med oss!

Invise
Skriven av Invise