SEO-guide: Att skriva för webben (on-page SEO) – 7 tips
Senast uppdaterad
Det bästa tipset för att lyckas med att skriva för webben kommer alltid vara: Skriv för användaren. Men det finns några viktiga detaljer inom on-page SEO som måste finnas på plats för att ditt innehåll ska ranka bra. Checka av punkterna i denna SEO-guide inför varje publicering för att boosta ditt content och maxa din sökmotoroptimering.
Vad är on-page SEO?
On-page SEO handlar om att optimera enskilda webbsidor som produktsidor, bloggposter och onlineguider. Genom att optimera allt content på en sida kan du göra så att sidan rankar högre på Google och driver mer relevant trafik. On-page SEO handlar både om den löpande texten och element som rubriker, metabeskrivning, URL och bilder.
1. Huvudrubrik (H1)
H1:an på webben är vad vi skribenter vanligtvis kallar en klassisk rubrik. H1 är HTML-språk för huvudrubrik och är den som ramar in din text. Som alltid när det handlar om rubriker är det viktigt att den väcker intresse och skapar nyfikenhet. Det är också great om den innehåller sökordet eller sökfrasen du vill ranka för. Se till att det bara är din huvudrubrik som har formatet H1. I on-page SEO ska alltid bara finnas en rubrik med detta format, inte flera.
2. Underrubrik (H2)
Detta är nästa nivå av rubrik som du säkert känner igen som den läsarvänliga mellanrubriken. Underrubrikerna är viktiga för att lätta upp texten, guida läsaren genom innehållet och skapa en översikt. Det gör du genom att tydligt beskriva vad stycket under handlar om. Rubrikerna sänder också tydliga signaler till Google om vad som är grejen med din text. Om sökordet ska in här? Absolut! Oftast kommer det naturligt att lägga in sökord och relevanta synonymer i underrubrikerna, vilket automatiskt hjälper din on-page SEO. Men tvinga inte in det bara för att. Känns det spammigt för dig kommer det most likely också upplevas som spammigt av användaren (och Google).
Tips! Kontrollera alltid att dina underrubriker har formatet H2. Vi som jobbar med att skriva för webben vill gärna att det ska se snyggt ut och ibland är stilmallarna inte riktigt som vi vill ha dem. Men skapa inte en underrubrik genom att feta texten eller öka storleken, då förstår inte Google att det är en underrubrik. Snacka med din utvecklare istället, så får hen fixa snyggare H2:or!
3. Underrubrik (H3) och olika format
Den tredje nivån av rubriker är inte så viktig för din on-page SEO på samma sätt som H1 och H2. Däremot är den ett viktigt verktyg du kan använda för att strukturera upp din text bättre. Och att göra content läsvänligt är ju typ själva definitionen av att skriva för webben, right? Använd olika format för att lätta upp din text – punktlistor, siffror, bilder, giffar, video… Så länge det lirar med övrig text är allt tillåtet!
4. Sidtitel
Vad är det för skillnad på en sidtitel och en H1:a? Båda är rubriker, men fyller olika funktioner. H1:an syns längst upp på sidan ovanför din text. Sidtiteln är den rubrik som syns i sökresultaten på Google. Här måste du ha i åtanke att rubriken ses av någon som kanske inte alls känner till sidan. Personen måste på en sekund kunna förstå och bli intresserad av innehållet som rubriken beskriver. Här konkurrerar ditt content dessutom med alla andra rubriker i sökresultatet – inklusive annonser på Google Ads. Därför är det viktigt att din sidtitel tydligt svarar på användarens search intent, alltså att den visar att ditt content ger svar på det hen letat efter. Utöver att skriva en slagkraftig sidtitel som lockar till läsning är det toppen om du inkluderar sökordet eller sökfrasen så tidigt som möjligt.
Eftersom sökresultatet på många sätt är organisationens ansikte utåt väljer många att inkludera varumärkesnamnet i sidtiteln. Går det att få in en naturlig call-to-action? Kör hårt! Målet är att hämta hem klicken.
5. Metabeskrivning
Din metabeskrivning är ingen rankingfaktor i sig, men ett viktigt element i din on-page SEO eftersom den syns på sökresultatsidan. Genom att skriva en intresseväckande beskrivning av ditt content hjälper du användaren att förstå att det är precis vad hen letat efter. Sälj in sidan, berätta vad den handlar om och uppmana användaren att klicka sig vidare genom en relevant call-to-action. Och! Inkludera ett eller flera sökord. Google highlightar nämligen ordet i metabeskrivningen för att visa användaren att innehållet är relevant för sökningen.
6. Bilder
Det finns några saker att tänka på när det kommer till on-page SEO för bilder.
Filnamn: Döp inte din bild till “DC0056.jpg” eller “bild1.png”. Bildens namn ska beskriva vad ditt content handlar om. Alltså: Döp din bild till sökordet eller sökfrasen, med bindestreck emellan.
Alt-text: Alt-text står för alternativ text och visas för personer med synnedsättning och när bilden inte kan laddas. Texten hjälper också Google att förstå bildens kontext. Här skriver du in en beskrivande kort text som innehåller sökordet.
7. URL
Oftast är inte en häftig rubrik den bäst lämpade URL:en. En URL ska vara lagom lång, funka bra med sidstrukturen och vara begriplig för användaren. Så plocka bort onödiga ord, fokusera på ditt sökord och välj en tydlig URL istället för att autogenerera. Keep it simple!
Sammanfattning on-page SEO
- On-page SEO handlar om att optimera allt content för en enskild sida och att hitta bra rutiner för dig som jobbar med att skriva för webben
- Rubrikerna med formatet H1 och H2 ska innehålla sökordet och beskriva innehållet
- Att skriva för webben handlar om att skapa läsbara texter och variera formaten
- Sidtitel och metadata inom on-page SEO är viktigt för att dra in läsare från Googles sökresultatsida
- Bilder ska också döpas rätt för att förbättra on-page SEO
- Förenkla URL:er och sätt användaren i fokus!