Responsiv webb och SEO
Senast uppdaterad
Vår uppgift på Invise är att följa och förstå hur den digitala utvecklingen förändras och hur den påverkar både företag och dess kunder. SEO (Sökmotoroptimering) kvarstår som ett ämne där vi får otroligt mycket frågor, och SEO är också många gånger nära kopplat till företagets försäljning. Google presenterade redan 2011 en siffra i Sverige om att ROPO – Research Online Purchase Offline i Sverige då låg över 60%. Alltså har mer än 6 av 10 nya kunder läst på om vem de ska handla av innan de genomför sitt köp offline. Denna siffra lär ha ökat de senaste 2 åren. Alltså följer vi med spänning hur SEO världen förändras, här är ett inlägg om SEO i förhållande till responsiv webbutveckling.
Mobil hemsida vs responsiv webb
Det har talats en hel del om huruvida en mobil hemsida kan bättra på positioner i sökningar på sökmotorer. Googlebot-Mobile har varit med ett bra tag nu och är självklart en viktig del i Googles intresse för mobilt surf. Googlebot-Mobile tjänar samma syfte som Googles ”traditionella” robot, att indexera hemsidor för att sedan avgöra när de syns i sökningar. Skillnaden är alltså att Googlebot-Mobile indexerar ur en mobil synvinkel. Men i och med att responsiva hemsidor blir en allt mer förekommande lösning så försvinner alltså begreppet mobila hemsidor. En responsiv hemsida fungerar i alla enheter: datorer, tablets och smarthpones. Samma innehåll anpassas för att synas bra oavsett vad man surfar med för enhet.
Vi på Invise har stor erfarenhet av att utveckla webb för den mobila surfaren. Vi har gjort en stor skiftning från att utveckla mobila hemsidor till att uteslutande jobba med responsiv webb. Här är några fördelar när det kommer till responsiv webb och SEO.
1. Enklare underhåll för framtiden
Webben utvecklas hela tiden. Att skaffa en hemsida och så fort den är installerad tro att jobbet är klart är naivt och ett rent av skadligt tänk för alla företag. En hemsida skall alltid underhållas, analyseras och förbättras. Med en responsive hemsida görs allt detta på en plattform istället för att jobba med både en traditionell hemsida och en mobil hemsida.
2. Enklare hantering av innehåll
I och med att innehållet växer på din hemsida så ökar också dina möjligheter att synas högre upp i Google. Innehåll är viktigt, Google (eller andra sökmotorer) vill ju inte styra sina användare till ”tomma” hemsidor. Med responsiv webb behöver du bara uppdatera text och bild på ett ställe.
3. Länkar
Kvalitetsinlänkar till din hemsida har stort värde för din synlighet i sökmotorer. Har du en responsiv webbplats så pekar alla länkar till en och samma sida (istället för en desktop och en mobil) vilket underlättar både för dig och sökroboten.
4. Länkstrukturen
Din struktur för länkar på din hemsida är mycket viktig. Med en responsive hemsida ändras inte strukturen över huvud taget. Med en mobil hemsida däremot går det att relatera länkstrukturen på mobilsidan till hemsidan men det är sällan utnyttjat och är inte lika effektivt ur SEO-synvinkel.
5. Googles rekommendationer
Den sista och kanske viktigaste anledningen är så enkel som att det Google främst rekommenderar är att man utvecklar sin hemsida responsiv. I Sverige är Google överlägsen som sökmotor och de dikterar många villkor, alltså gör man ofta klokt i att följa detta för att nå optimalt resultat i sitt SEO-arbete. Här kan du läsa om Googles rekommendation.