Så använder du storytelling i blogginlägg
Senast uppdaterad
Vi behöver bra berättelser. De hjälper oss förstå oss själva bättre och formar våra åsikter utan att vi ens märker det. Storytelling är ett verktyg inom marknadsföring som stärker ditt budskap med berättande och gör ditt företag mer minnesvärt. Men hur använder du storytelling i praktiken? Och hur kommer du på en bra story? Här listar vi våra fyra bästa tips till dina kommande blogginlägg.
Men först, en kort historia:
“Nu MÅSTE jag komma igång” mumlade Vera för sig själv när hon satte sig framför datorn efter en alldeles för lång lunch. Ett blogginlägg på 2 000 tecken om kriskommunikation med deadline i eftermiddag och hon hade fortfarande inga bra idéer. I ren desperation drog hon på sig hörlurarna och gjorde sig redo att krysta fram några rader när hon fick ett sms från sambon. Han avvisade allt gnäll och påminde om hur viktig kriskommunikation varit för hans företag. Då small det till. Äntligen! Hon visste precis vad hon skulle göra.
En minut innan deadline öppnade hon mailen, klickade på 'Skicka' och andades ut. Det var på håret. Svaret från chefen kom direkt: "JA, Vera! Vi kör! Smart att dra en historia man kan relatera till istället för att bara lista våra bästa tips.”. Tacksamt packade Vera ihop sina grejer. Bra lärdom! Fler historier framöver – och kanske lite mer tidsmarginal…
Och nu fyra konkreta tips på hur du själv kan använda storytelling i dina blogginlägg:
1. Använd storytelling i dina exempel
Det behöver verkligen inte vara så uppenbart som Vera-exemplet här ovanför, utan väv istället in det i din text.
Kanske kan du berätta om en av dina kunders problem och hur din produkt löste det? Storytelling i exempel hjälper läsaren att identifiera sig med textens innehåll och koppla ditt företag till lösningen på problemet hen har.
Ladda ner guide: Storytelling — din guide till säljande berättelser
2. Spegla läsaren i ingressen
Vilket problem försöker ditt blogginlägg lösa? Det kan till exempel vara att man som HR-chef känner sig stressad över hur svårt det är att rekrytera programmerare.
Det finns alltid en berättelse bakom varje Google-sök. Spegla den genom att skriva en ingress som läsaren direkt känner igen sig i. Känslan av att bli speglad och sedan hjälpt väcker intresse och bygger förtroende.
3. Se dig omkring
Försök inte komma på episka berättelser till blogginlägg direkt ur fantasin, utan se dig omkring istället. Vera i den här berättelsen är i själva verket en kollega som skriver resecopy.
Att marknadsföra med storytelling handlar ofta om att se det stora i det lilla. Även om kunden är en stor koncern så är inköparen bara en person. Du kommer långt med att få hen att känna något positivt för ditt företag – så gör det inte för svårt för dig.
4. Välj bilder med omsorg
Sista tipset är att inte skippa bilder i ditt blogginlägg. Allra bäst är om det är tydligt vad sambandet är mellan bild och text. Om ditt exempel beskriver en kund som använder din produkt – lägg upp en bild på en person som använder din produkt.
Dessutom är det bra för din SEO.
För att bli bra på storytelling krävs både research och lite träning. I vår storytelling-guide går vi igenom allt du behöver veta för att komma igång.