Så får ert företag fler följare på Twitter – 12 tips
Senast uppdaterad
Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då ifrån sig något ljud? Det klassiska filosofiska tankeexperimentet får en onekligen att vrida sig på stolen, (… och kanske ifrågasätta sin egen intelligens en aning?). Men så har experimentet en hel del gemensamt med Twitter också. För ingen vill väl twittra i ett knäpptyst vakum?
Nej, har man bestämt sig för att twittra, då vill man att någon lyssnar. Så hur gör man egentligen för att nå ut genom det något uttjatade bruset och få upp en följarskara som älskar varje post som skickas ut? Vi har listat de 12 viktigaste punkterna som ni som företag behöver tänka på när ni vill öka er följarskara på Twitter!
1. Länka till er Twitter
Ju fler ställen ni syns på, desto större är också chansen att ert följarantal kommer öka. Ganska logiskt, eller hur? Så, var ska då länkarna läggas upp för bästa effekt?
– På er hemsida, så synligt som möjligt och gärna i form av en Twitter-ikon som besökaren snabbt känner igen. Fundera kring hur besökaren navigerar på er sida, hur är den uppbyggd? Passar det att lägga ikonen högst upp, i en meny eller kanske i footern? Välj ett ställe som känns logiskt och är lätt att hitta till. Har ni svårt att hitta en passade plats? Skapa en sticky på er landningssida med era sociala ikoner som följer med i kanten på sidan när besökaren scrollar.
– I era mailsignaturer tillsammans med en intresseväckande inkastartext som ökar chansen att läsaren blir nyfiken och klickar sig vidare.
– I er blogg och på er kontaktsida.
– Tänk utanför webben! Printa ikonen med tillhörande länk på ert grafiska material som exempelvis visitkort, broschyrer, flyers och annat reklammaterial.
– Försök att få så många medarbetare som möjligt på företaget att lägga upp en länk till ert konto på sina privata Twitter-konton, eventuella bloggar och i övriga sociala kanaler där de befinner sig.
2. Håll ett enhetligt utseende
Se till att ni har ett enhetligt grafiskt utseende både på er hemsida och i de sociala medier ni är aktiva. Fundera över hur ni vill att ert företag ska upplevas och sträva alltså efter att era profilsidor ser så lika ut som möjligt – Ni vill väl inte riskera att besökaren upplever er spretiga och tror att de surfat in på fel företag?
3. Välj en profilbild & cover photo som fångar uppmärksamhet
… och då menar vi såklart inte att ni ska lägga upp en tokrolig bild bara för att era besökare ska haja till. Nej, satsa på att använda er logga (alternativt ikon) som profilbild och ett cover photo som passar just ert företags grafiska profil.
4. Optimera er twitter-profil
I Twitterbeskrivningen har ni chansen att presentera ert företag och vad ni gör på bästa sätt. Er utmaning: Håll er inom 160 tecken! Finns det möjlighet och plats kan ni också försöka få in en länk till er site och/eller ett par viktiga nyckelord som hjälper er att komma högre upp i sökmotorerna.
5. Var aktiv – Hörs du inte finns du inte
Det finns inget magiskt nummer för hur ofta man bör posta en tweet men studier har visat att de företag som tweetar oftast är också de som attraherar flest följare. Hur ofta som är ”lagom” varierar dock stort beroende på vad för typ av företag, bransch eller produkt det handlar om. Forska på hur andra företag i er bransch gör, hur ofta tweetar dem, vad tweetar dem och får de något gensvar? När ni gjort en konkurrentanalys är det sedan lättare att sätta mål för er egen aktivitet, där ni såklart bör sträva efter att bli ännu bättre!
Något som är bra att ha i bakhuvudet är att det viktigaste för en lyckosam twitterstrategi inte är antalet tweets, utan vad ni faktiskt säger. Kasta inte upp ett gäng tweets bara för att ni inte twittrat på ett tag, det kommer urvattna ert konto och riskera att era följare tycker att ni utfyllnadsbabblar. Satsa istället på att ta fram en genomtänkt social media-strategi för att ge ert tweetande lite tyngd. (Här kan ni läsa mer om sociala mediers betydelse för företag och vikten av en välplanerad strategi.)
6. Vad ska man twittra? – Utgå från er målgrupp!
Utgå alltid från er målgrupp. Börja med att ta reda på vad de vill se i ert flöde. Vad är det som får dem att vilja följa just er? Vilka tips skulle uppskattas och vilken typ av språk går hem allra bäst? Det kanske låter som ett orimligt mål, men satsa alltid på att bli bäst inom er bransch, målet är att bli ett konto era följare pratar om – och i bästa fall rekommenderar till andra!
Twittra med andra ord inte bara för sakens skull – Twittra med kvalité. Det finns också en del enklare tips om vad för slags content som går extra bra på Twitter: Inspirerande citat, roliga bilder, branschrelaterade grafer (infographs), bilder (Twittra alltid med en bild oavsett inlägg), länkar till artiklar och posts om trendande ämnen.
7. Ha en personlighet
Slätstrukna och stela texter utan personlighet kommer aldrig att lyckas beröra. Och det är precis det ni vill, beröra och få personen på andra sidan skärmen att känna att det faktiskt är en riktig person de har framför sig och inte ett dött varumärke utan själ. Hitta en tonalitet ni är bekväma med och försök hålla språket så enhetligt som möjligt så att ni inte upplevs spretiga med flera olika ”personligheter”. Snegla inte för mycket på hur era konkurrenter låter, våga komma nära er målgrupp och utmana er själva i hur ni skriver – sikta mot att sticka ut från mängden på rätt sätt.
8. Använd ett schemaläggningsverktyg
Ni kommer inte ångra er, ni kommer att undra varför ni inte fixat det tidigare! Billiga eller gratisprogram som exempelvis Hootsuite gör att ni kan schemalägga dina posts så att ni behåller ett konstant flöde utan att behöva posta i realtid. (För vem vill ha ansvaret för Twitter-jouren 7 kvällar i veckan?) … och så sparar ni en väldig massa tid också!
9. Hitta relevanta ämnen & interagera
Sök runt efter ämnen/tweets knutna till just er business samt ämnen och frågor som ert företag brinner för. Kommentera, like:a och dela. Stå inte utanför och titta på – ta del av konversationen. Hittar ni spännande posts och artiklar som ni gillar? Dela dem! Att dela bra content och artiklar inom er genre fungerar som en förlängning av ert varumärke. När besökarna ser vad ni har att erbjuda (i form av relevant läsning) kommer det att stärka deras känsla av att ni är ett företag som vet vad ni gör och har koll på vad som händer i branschen.
10. Twittra när din målgrupp är online
Åhléns har inte öppet på nätterna och toppolitiker håller inte sina viktigaste valdebatter medan Sverige sover. Detsamma gäller Twitter. Lägg inte ert krut på att twittra när era potentiella följare och kunder är upptagna med annat, välj noggrant ut era tider då ni postar ert material så att ert budskap inte riskerar att drunkna i twitterflödet. Så när är den bästa tiden att twittra för företag? Det beror helt och hållet på hur dina kunder och potentiella följare använder Twitter.
11. Svara era följare – och gör det snabbt
Har ni fått en kommentar på er post, eller kanske en retweet? Grattis! Var noga med att svara så snabbt som möjligt och tacka gärna de som retweetar er content! Här är det viktigt att tänka på att inte alltid skriva samma sak i tack-meddelandet, dessa syns på er sida, försök skriva så varierade och personliga svar som möjligt.
12. Följ användare som följer era följare
… hängde ni med nu? Eftersom det är högst troligt att era följares följare delar samma intressen är dessa också bra personer att börja följa. Genom att använda dig av ett gratisverktyg som exempelvis Tweepi kan ni enkelt se en lista av konton som följer era följare på Twitter. Följ också de konton som Twitter själva rekommenderar för dig, algoritmen fungerar bra och de allra flesta är relevanta personer för just ert företag.
Lycka till med er Twitter-närvaro framöver, och glöm inte att följa oss för fler tips om social media och inbound marketing: @inviseagency (Vi lovar såklart att följa er tillbaka!)