Marknad Sälj

Så fungerar konvertering – och så blev du ett lead!

Senast uppdaterad

Resan från besökare till kund är en viktig del av Inbound Marketing. Vikten av att designa en bra konverteringsprocess underskattats ofta, men när den görs bra så skapar du en oförglömlig upplevelse för dina leads, som leder till en stark och unik relation och hjälper ditt företag att växa.

Vad menar vi med konvertering inom Inbound Marketing?

Kort sagt så betyder konvertering att du omvandlar dina besökare till leads och kunder!

Varför är det viktigt att dina besökare konverterar?

Att attrahera besökare till din hemsida är oftast prio ett. Bloggen och sociala medier har bevisat sig fungera utmärkt för att nå skilda målgrupper. Men har du verkligen koll på vilka dina besökare är? Konverteras dina besökare till leads och blir de till slut kunder? Till dess att de har lämnat sina personuppgifter hos er så vet vi egentligen inte vem de är! Och det är därför som konvertering är så otroligt viktigt.

Med en bra konverteringsprocess på plats konverterar du dina besökare till leads. Du får möjligheten att lära känna dina besökare och vet precis var de befinner sig i köpsresan och vad deras behov är. Och det är då det är dags att börja med lead nurturing för att värma upp dina leads till kunder.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Vad händer när en besökare har konverterat?

När dina besökare har blivit en lead så har du en stor potential att driva dina leads vidare i säljprocessen. Du får möjligheten att fördjupa och stärka din relation med dina leads genom att hjälpa dem genom deras köpsresa och vinna deras förtroende.  Lead nurturing och bra Marketing Automation spelar en viktig roll i den här processen

När ett lead är redo för att bli kontaktad av en säljare skapar du också goda möjligheter för ditt säljteam. Helt plötsligt får de jobba med varma och kvalitativa leads och kan spendera sin tid mer effektivt och på aktiviteter som skapar värde. Istället för att spendera tid på leta efter leads eller ringa kalla samtal.

(Källa: HubSpot.com)

Hur konverterar man besökare?

För att konvertera dina besökare till leads behöver man ha en grym konverteringsprocess. Processen består alltid av att informativt content (t.ex. guider eller case) byts ut mot personens kontaktuppgifter – och ju mer värdefullt ditt erbjudande är, desto mer information kan du alltså be om.

En konverteringsprocess består av följande steg:

1. Värdeskapande content

Det viktigaste är att förstå din målgrupp eller dina persona’s som vi kallar dem för inom Inbound Marketing. Vilka är de? Vad är deras utmaningar, vilka behov har de och vart befinner de sig i köpresan? Har du spenderat mycket tid på att skapa en bra bild av dina persona’s, så kan du erbjuda dem ett värdefullt erbjudande i form av exempelvis en guide. Det här uppmuntrar dem till att gå vidare genom din konverteringsprocess.

2. Call-to-Action

En call-to-action är en knapp som sticker ut, lockar en besökares uppmärksamhet och uppmuntrar dem till att ta del av ett erbjudande. En CTA länkar i sin tur vidare till en landningssida.

3. Landningssida

På en landningssida presenterar du ditt erbjudande. Det viktigaste här är att du kort och tydligt berättar för dina besökare vad de får när de fyller i ett formulär för att ladda ner ditt content. Materialet måste alltså upplevas som tillräckligt värdefullt för att lämna ifrån sig sina uppgifter, så tänk alltid: ’What’s in it for them?’.

4. Tacksida

När en besökare har fyllt i formuläret på en landningssida så är det dags för dig att presentera ditt content på en tacksida där en besökare kan ladda ner det. Här får personen även möjligheten till att surfa vidare på er webbsida och läsa fler relevanta artiklar.

(Källa: HubSpot.com)

Hoppas att mitt blogginlägg har hjälpt dig till en bättre förståelse för konvertering! Tveka heller inte att ta kontakt med mig eller någon av mina kollegor om du vill veta mer.

Skriven av Admin