Marknad

SEO – din största källa till trafik och leads

SEO – din största källa till trafik och leads

Senast uppdaterad

Digital marknadsföring utan SEO-perspektiv är som ett hus utan grund. Med bra SEO-strategi fångar ni upp relevant trafik och leads i alla delar av kundresan och boostar er affär online. Genom att optimera ert innehåll med tydlig struktur, unika texter och bra bilder når du beslutsfattare på kundens bolag och levererar en övertygande upplevelse. Här går vi igenom de viktigaste stegen du behöver ta och hur du kommer igång.

“SEO-arbete är en grundsten i din marknadsföringsstrategi som skapar leads och bygger ditt brand.”

SEO består av fyra grundpelare

Teknisk SEO – Den tekniska sökmotoroptimeringen är viktig att ha på plats. Uppdatera den kontinuerligt mot sökmotorernas tekniska krav som är i ständig förändring.

Innehåll – Skapa innehåll för alla delar av kundresan och matcha sökord och fraser med sökintentionen i sökfrågan.

Onpage SEO – En välstrukturerad hemsida med rätt innehåll på rätt plats gör att viktiga undersidor rankar på viktiga sökord och fraser.

Offpage SEO – När högkvalitativa, auktoritära och relevanta webbplatser länkar till din webbplats får ni en boost i sökresultatet. Därför är det viktigt att veta vilka typer av länkar som går bra och ta reda på hur er länkprofil ska se ut.

Bättre SEO för B2B i 3 steg

Det spelar ingen roll om din verksamhet är B2B – dina kunder behöver hitta din hemsida. Det görs ca 4 miljarder sökningar per dag i världen (Internet Live Stats) och för att nå fram i bruset behövs en bra strategi.

Följ våra tre steg för att komma igång med ditt SEO-arbete:

1. Skapa buyer personas

En buyer persona är fiktiv kund som baseras på befintlig kunddata.

När du har bra koll på kunden förstår du hur de beter i olika faser av köpresan och vad de letar efter. Målet är sedan att skapa ett innehåll anpassat personans olika behov och värma den – från första kontakt till köp och löpande relation.

2. Sökordsanalys

I sökordsanalysen undersöker du trafiken på sökord och sökfraser som är relevanta för din verksamhet. Stirra dig inte blind på sökvolymen eftersom ca 15% av alla sökfrågor aldrig bearbetats av Google och därför saknar data.

Ställ istället följande frågor till dig själv under processens gång:

  • Vad söker buyer personan på som är relevant för min verksamhet?
  • Hur stort är är sökbeteendet?
  • Vart befinner sig kunden i kundresan (sökintention)?
  • Vilka sökord och fraser använder mina konkurrenter sig av?

Ta också med vanliga frågor som kunden googlar, t.ex. vad, när, hur-frågor. Dessa longtail-ord har oftas en lägre sökvolym men har hög relevans för just din kund. Det hjälper dig fånga upp kunden tidigt i köpresan vilket befäster att ni är experter inom ert område.

Sökordsanalysen ska generera flera sökordsportföljer med både huvudsökord (broad-tail) samt undersökord (long-tail). Portföljerna ligger till grunden för nästa steget: innehållet.

3. Skapa innehåll

Med en solklar buyer persona och sökordsanalys på plats är det dags att skapa innehåll för kundens olika sökbeteenden.

Matcha innehållet mot vart kunden befinner sig i köpresan, och se till att både besvara frågor och skapa värde. Vill du läsa fler konkreta tips om hur du skapar content som levererar resultat så har vi satt ihop en rejäl guide på temat.

Spela för att vinna

Inget gott är gratis. Visst, det tar tid att bygga organisk synlighet men gör du rätt genererar det resultat många år framöver.

Vill du ha lite hjälp på traven? Vi hjälper dig! Boka en halvtimmes onlinemöte med oss.

Joachim Almeke
Skriven av Joachim Almeke

SEO-expert på Invise som älskar digital marknadsföring och AI i synnerhet.