SEO — Förbättra din laddningstid och få fler konverteringar

SEO — Förbättra din laddningstid och få fler konverteringar

Hade du fortsatt surfa på en sida som tar 10 sekunder att ladda varje gång du klickar på något? Förmodligen inte. Dagens digitala konsumenter har lågt tålamod och förväntar sig att hemsidor laddar nästan omedelbart – därför har sidhastighet en direkt påverkan på kundupplevelsen. Men hur mycket egentligen? Och kan en långsam hemsida leda till förlorade affärer?

Tryck gasen i botten och vinn prispotten

Absolut kan den det. Bara genom att förbättra din hemsidas sidhastighet kan du sänka din CAC och öka din konverteringsgrad flera gånger om. Visste du att en hemsida som laddar på en sekund konverterar tre gånger bättre än en sida som laddar på fem sekunder? En studie från Portent visar att för varje sekund som din hemsida laddar så sjunker konverteringsgraden drastiskt – från 40% på en sekund till 29% på tre sekunder. 

Men hur påverkar laddningstiden ditt SEO-arbete? Jo, med förbättrad laddingstid kommer förbättrad åtkomlighet. Sökmotorer har sedan deras begynnelse strävat efter att leverera det korrekta svaret så snabbt som möjligt, med grunduppdraget att “organisera världens information och göra den tillgänglig och användbar”. Och, precis i enlighet med det, gör en snabbladdad sida sin information mer tillgänglig. Laddningstid påverkar alltså din sidas ranking på de SERP:s som tar hänsyn till användarupplevelsen. 

Allt detta börjar med bättre sidhastighet – så varför inte trycka på gaspedalen?

There’s a new sheriff in town

Om du har sökt online har du säkerligen hittat en del information runt hur du förbättrar din sidhastighet. Men lägg ner med att försöka ändra bildstorlekar och gräva i detaljerna av ditt Javascript – det finns nämligen andra parametrar du ska fokusera på. 

För några år sedan införde Google mätinstrumentet Core Web Vitals (CWV) i deras organiska sökresultatsalgoritm. CWV värderar en hemsidas användbarhet och användarupplevelse med hjälp av tre förbestämda mätvärden kopplat till laddningstid: LCP, FID & CLS. Och för att få fördel i sökresultatet måste du se till att din hemsida uppfyller kraven för alla tre. Men vad innebär dessa mätvärden och hur ser du till att din hemsida faller inom ramarna?

1. LCP - Largest Colourful Paint

Tänk dig att du klickar in på en sida som visar en blank skärm eller bara en laddningsindikator. Detta moment är ju inte särskilt relevant för dig. Tills det att saker börjar visas vet du inte om du kommer ha nytta av sidan, vilket påverkar din upplevelse av sajten.

LCP mäter din hemsidas laddningsprestanda, vilket handlar om hur snabbt de största bild- eller textelementen av sajten laddas in. En snabb LCP försäkrar besökaren om att sidan är användbar. För att ge en bra användarupplevelse säger Google att din LCP bör inträffa inom 2,5 sekunder efter det att sidan först börjat ladda.

För att förbättra din sidas LCP ska du se över vilka befintliga Javabibliotek du använder. Det är nämligen vanligt att få med datapunkter du inte behöver när du använder befintliga bibliotek för att utveckla en webbplats. När du undersöker dem ska du hela tiden ställa dig frågan: Är det nödvändigt att behålla den här datapunkten eller kan jag lösa det på annat sätt?

2. FID – First Input Delay

Vi alla vet att det är viktigt att göra ett bra första intryck, både när vi träffar nya människor och när vi bygger upplevelser på webben. En hemsida har flera former av första intryck – från design till hastighet och svarstid. Hur snabbt din hemsida målas upp är en faktor, men hur snabbt besökare kan interagera med den är minst lika viktigt.

FID mäter interaktiviteten på en hemsida, vilket i grund och botten betyder hur lång tid det tar från att en besökare först interagerar med din hemsida till det att sidan faktiskt börjar bearbeta ett svar till interaktionen. Din hemsida ska ha en FID på 100 millisekunder eller mindre för att ge en positiv användarupplevelse.

Uppnå en bättre FID genom att prioritera vilka element (t.ex. logga, headline, meny) som renderas på sidan först. Nyckeln är att ge företräde till HTML-komponenter då de lägger grunden för sajten. Säkerställ därför med en utvecklare att det är regel att HMTL laddas in först, och prioritera sedan ned andra datapunkter såsom olika typer av API:er. 

3. CLS – Cumulative Layout Shift

Vi leker med tanken att du ska in på din go-to nyhetssajt för att läsa dagens skvaller. Du klickar in dig och börjar scrolla neråt. Det rullar förbi en artikel som du tycker verkar intressant, och du bestämmer dig för att läsa den. Men i samma ögonblick som du klickar flyttas länken och helt plötsligt har du istället gått in på en hemsida för madrasser i Stockholmsområdet. Irriterande, eller hur? 

CLS är ett mått på den största oväntade förskjutningen av din hemsidas layout som inträffar efter det att sidan är renderad. Det innebär att ett eller fler element ändras efter det att sidan laddats in, som i exemplet ovan. Google säger att ditt CLS ska vara 0,1 poäng eller mindre för att ge en bra användarupplevelse. 

Men hur undviker du en hög CLS? Det är ett relativt komplext område, men i huvudsak handlar det om att se till att inladdningsobjekt inte är förskjutna till efter det att din sida är renderad. Idag är många hemsidor komplexa och tillhandahåller flera olika system i bakgrunden, som t.ex. automatiserade notifikationer. För att sänka ditt CLS måste du alltså säkerställa att dessa andra system inte påverkar själva utseendet av din hemsida när den är färdigrenderad. 

Vad säger din hastighetsmätare?

Det finns en mängd sätt att mäta din hemsidas Core Web Vitals. Men WebPageTest är vår personliga favorit – ett gediget verktyg som mäter alla tre värden och presenterar dem på ett dashboard. Använd ditt resultat för att se var du bör applicera åtgärder i enlighet med tipsen ovan. Du som sitter på marknad och läser detta kan också använda informationen för att kravställa din webbyrå eller de personer som sköter er hemsida och se till att de har Ferrari i åtanke – inte Fiat. 

Och glöm inte att när din hemsida uppfyller kraven för alla tre värden så har du inte bara en riktigt snabbladdad sajt som dina besökare älskar, du får också fördel i SEO. Win-win, eller hur?

Sidhastighet – ett enkelt steg i rätt riktning

Vi vet, det låter komplicerat. Men jämfört med andra digitala marknadsföringsutmaningar är sidhastighet en enkel faktor att förbättra – plus att den är konkret mätbar. Trots det är det inte många företag som tacklar denna enkla åtgärd för en bättre kundupplevelse. Den goda nyheten är att du får en bra fördel gentemot dina konkurrenter bara genom att göra det lilla.

Tips från specialisten

Avslutningsvis: fokusera på dina slutanvändare. Vad kan du göra för att skapa den mest optimala användarupplevelsen? Hur vill du att din upplevelse på andras hemsidor ska vara? Den gyllene regeln gäller här – gör mot andra som du själv vill bli behandlad.

|Allting hänger ihop. Men målet med det hela ska vara att förbättra upplevelsen för slutanvändaren – då får du både bättre SEO och konverteringsgrad på köpet.

Joachim Almeke, SEO-specialist på Invise.

Laddningstid är bara en liten del av ditt pågående SEO-arbete. Vill du bli en riktig fena på helheten? Ladda ner ditt kostnadsfria exemplar av “Den stora grundläggande SEO-guiden” och börja tävla om sökresultatets förstaplats redan idag!

Jacob Lagercrantz
Skriven av Jacob Lagercrantz