Marknad

Skapa content – 9 steg för att lyckas

Senast uppdaterad

Vi på Invise är övertygade om att alla kan skapa content på ett framgångsrikt sätt. Det gäller bara att ha två saker: en bra plan och is i magen. För det är ett långsiktigt arbete som kräver lite extra, men vi kan lova dig att det kommer att ge grymma resultat. Och vem vill inte ha det? Här är nio steg till att få snurr på ditt contentarbete.

1. Hitta företagets ”why”

Varför finns ert företag? Har ni aldrig ställt er den frågan är det dags att plocka fram färgglada post-its och pennor. Och nej, det handlar inte om era fantastiska produkter eller tjänster. Det är inte det som gör ditt företag unikt. Att hitta företagets ”why” är att hitta kärnan, drivkraften och syftet med er verksamhet – det som känns i magen. Det är det som får medarbetarna att ta sig ur sängen på morgonen. Och det är också det som kommer att skapa långsiktiga kundrelationer. Utifrån ert ”why” kan du sedan skapa content och förstärka, förklara och nå fram med ert budskap på ett effektivt sätt.

2. Idéer för att skapa content

Att sitta och stirra framför ett tomt dokument i väntan på inspiration till nästa storslagna blogginlägg händer även den mest rutinerade copywritern (tro oss, vi vet!). Det är svårt med idéer. När du börjar jobba med content marketing gäller det att producera innehåll löpande och då behöver du också hela tiden nya uppslag och vinklar för ditt material. Hemligheten bakom effektivt contentskapande handlar om att ha en process att luta sig mot – och det gäller även idéarbetet. Det finns flera tekniker att använda i idéarbetet både på egen hand och i team. Det kan vara SEO-research, att intervjua kundtjänst eller sälj om vanliga frågor, att titta på interna sökningar på företagets hemsida eller att hitta en workshopmodell som funkar för ditt team.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

3. Ta fram en contentstrategi

Som vi nämnde i inledningen – att ha en plan att följa är det viktigaste verktyget för att lyckas skapa content för inbound marketing. Det är här du lägger in de långsiktiga målen som du ska uppnå med ditt contentarbete. Många ser content som något fluffigt och svårt att greppa och mäta. Spoiler: Det är det inte! Contentstrategin är ditt verktyg för att skapa struktur för arbetet så att du säkerställer att du skapar content som bidrar till att nå de uppsatta målen. I din strategi identifierar och organiserar du alla aktiviteter och kampanjer för ett helt år där du kommer att behöva löpande content. Strategin ska innehålla realistiska mål för dina kundtyper (buyer personas) och vilken typ av innehåll de behöver stöttas med under kundresan för att nå dit.

4. Skapa en contentkalender

Hur vet jag när, var och hur jag ska skapa content? Det lägger du upp i din contentkalender! Att jobba med en kalender är bra på flera sätt. Du får en översikt över veckodagar och hela månader, du kan lägga in företagets planerade aktiviteter och markera säsongsbetonade händelser som ”sommarsemestern börjar” eller ”dags att deklarera”. Contentkalendern fyller du sedan med teman, förslag på content du vill skapa, var i kundresan mottagaren befinner sig, vilken buyer persona innehållet riktar sig mot och vilken kanal du ska publicera i. Men kom ihåg att din kalender är ett levande dokument, så lås inte fast dig för mycket. Ta varje kvartal i taget och ge plats för spontana idéer och aktiviteter.

5. Sätt en process för att skapa content

Let’s be honest. Content är inte en skribent som sitter ensam på sin kammare (eller i kontorslandskapet) och skriver sida upp och sida ner och trycker på ”publish” mellan varven. Oftast är det flera olika personer inblandade, och tur är väl det. Det kan vara en designer som ger ditt content den där extra touchen, en sakkunnig som behöver faktakolla innehållet, eller att ni helt enkelt är flera personer som skapar content. Oavsett hur din verklighet ser ut behöver du skapa ett flow för att få saker att funka. Sätt upp en process för vem som gör vad, när det ska göras och hur lång tid det ska ta.

6. Var en effektiv skribent

I de flesta fall är det ditt innehåll och dina texter som är det första mötet en potentiell kund har med ditt företag. Mäktigt, eller hur? Detta betyder alltså att varje textrad är din time to shine, men det kan också sänka förtroendet på en hundradels sekund. Att din text inte ska innehålla felstavningar och grammatiska missar säger sig självt. Men det absolut vanligaste misstaget är att inte prata med målgruppen. På tok för många överskattar mottagarens bakgrundskunskap och skriver för avancerat och komplext. Om du går förbi en skylt där det står ”gratis jordgubbar” på ett språk du inte förstår, hur ska du då veta att det finns gratis jordgubbar? Just det.

Lästips! Nix – en proffsig text behöver inte innehålla svåra ord

7. Återanvänd ditt content

Ett bra lifehack för contentskapare är att återvinna det innehåll du redan har. Det finns mängder av sätt att skapa nytt värde av ditt content. En artikel kan bli en video eller infografik, ett webinar kan bli ett blogginlägg, en video kan bli en GIF – and the list goes on. Försök att fundera över vilka olika format du kan återvinna ditt content i redan när det skapas. Gräv i din statistik efter ditt bäst presterande innehåll. Hur kan du återvinna det?

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

8. Nå ut med ditt innehåll

Hurra! Du har äntligen fått trycka på ”publish”. Men det betyder inte att du är klar. Visst, du har skapat content med bra SEO och får ett stadigt flöde av organisk trafik, men det kan bli så mycket mer! Att sprida ditt innehåll i olika kanaler, som e-post och sociala medier, gör att du på ett effektivt sätt kan presentera ditt fantastiska innehåll för just de personerna du vill prata med. Bra content är viktigt, men glöm inte att fokusera på att optimera spridningen. HubSpot rekommenderar att du lägger 40% av din tid på att skapa och 60% på att sprida ditt innehåll.

9. Mät ditt content

Här kommer vi till den andra viktiga delen i att lyckas med content: ha is i magen. Att jobba strategiskt med att skapa content är ingen quick fix (tyvärr!) och det kommer ta en stund innan du ser resultat. Men håll ut! Det kommer att vara värt det. Mät ditt innehåll på de mål du satt upp i strategin. Det kan vara varumärkeskännedom, leadsgenerering eller något annat som skapar värde. Och kom ihåg att du kan behöva översätta många termer beroende på vem du ska rapportera till. Använd inte onödigt krångliga begrepp, utan försök att förmedla dina framgångar på mottagarens sätt så att resultatet inte flyger över huvudet. Precis som när du skapar content!

Skriven av Admin