Marknad

Så skapar du en Youtubekanal som konverterar (inom B2B)

Så skapar du en Youtubekanal som konverterar (inom B2B)

Senast uppdaterad

Funderar du på att skapa en Youtubekanal? Eller har du skapat ett Youtubekonto för längesen som bara får kärlek någon enstaka gång när du har tid över? Youtube är världens näst största sökmotor och sociala medier-plattform. Dessutom säger så många som 90 % att de upptäckt en ny produkt eller ett varumärke via Youtube. Med andra ord: Dags att steppa upp din närvaro! Här svarar vi på frågan: Hur skapar man en Youtubekanal som konverterar?

Varför ska ditt företag finnas på Youtube?

När vi tänker på Youtube är det oftast influencers och gamers som dyker upp i huvudet. Men i takt med att Youtube utvecklats inom populärkulturen har det blivit allt vanligare att människor vänder sig till videoplattformen för att söka information, lära sig mer om något eller utvärdera sina alternativ. Youtube växer hela tiden och är nu världens näst största sökmotor och den största sociala medier-plattformen efter Facebook. 

Vi har vant oss vid att konsumera budskap i videoformat och söker efter det i allt högre grad – det har blivit en del av den digitala köpresan. 90 procent av användarna säger sig ha upptäckt en ny produkt eller ett varumärke via Youtube. Och varje år växer tittartiden på sökningen “vilket (produktnamn) ska jag köpa” med 110 procent. Vill du bli först med att fånga upp en massa leads som letar efter just din produkt eller tjänst? Då måste du skapa ett riktigt bra Youtube-konto! 🤩

6 tips för att skapa ett Youtubekonto som konverterar (ja, även för B2B)

Det första du behöver ha med dig är att ditt Youtubekonto inte kommer att handla om dig och ditt företag. En bra Youtube-kanal innehåller inte massa reklamfilmer som visar hur bra ditt företag är. Det utbildar målgruppen och svarar på deras vanligaste frågor. Och även om du optimerar din Youtube-kanal by the book ligger alltid makten hos tittaren. Med andra ord: Du måste skapa content som engagerar. Och du måste få dina tittare att vilja ta nästa steg i relationen.

En användbar metod att utgå från är: skapa – attrahera – förflytta. Det innebär att du skapar ett community för din målgrupp, attraherar målgruppen genom rätt content, och hjälper dem vidare till ett köp. Här är sex tips på hur du kan lyckas med det!

1. Skapa rätt content för din Youtubekanal

Det kanske låter basic. Men det är faktiskt här det brukar gå snett. Många tycker att det är svårt att välja ut vilket content som ska ligga på Youtube. Därför är det vanligt att B2B-kanaler är en märklig cocktail av reklamfilmer, produktlanseringar och medarbetarintervjuer vi aldrig skulle servera vår målgrupp på vår hemsida. “Vi lägger all film vi någonsin producerat på Youtube och hoppas någon hittar den”, typ! 

Så, vilket content ska ligga på Youtube? Börja med att besvara målgruppens vanligaste frågor. Av alla frågor ni vanligtvis besvarar på första kundmötet, vilka kommer gång på gång? Testa att besvara dessa i en video redan före mötet. Kundservice och säljteamet sitter på en guldgruva av frågor. Annars kan du alltid börja med er FAQ! Eller varför inte dessa tips:

  • Vad kostar (det du säljer)?
  • Vanliga problem med (det du säljer)
  • (Det du säljer) vs vad konkurrenten säljer
  • Bästa (det du säljer)
  • Recensioner (det du säljer)
Vad säger vi, våra kunder och framtiden?  Inbound marketing & sales 2020 Hämta guide

2. Branda din kanal

Heter din Youtubekanal samma som ditt företag? Då är det dags att börja tänka om. Din målgrupp är förmodligen inte så intresserad av vad ditt varumärke heter. De är på Youtube för att söka information eller lära sig något nytt. Reaktionen när jag stöter på en kanal som är ett varumärke är att jag instinktivt tror att det är reklam för något. Det du verkligen vill uppnå är att alla som söker ska känna att din kanal är ett community där de kan lära sig något nytt.

Ett exempel på en lyckad Youtube-branding är takföretaget Sheffield metals Youtube-satsning. De har döpt sin kanal till The metal roofing channel – ett community som både återförsäljare och slutkunder vänder sig till för att lära sig mer om tak. I skrivande stund har kanalen över 12 000 prenumeranter.

3. Skapa custom thumbnails

En detalj som betyder mycket är hur dina thumbnails ser ut. Nöj dig inte med de som automatiskt skapas. Genom att skräddarsy dina thumbnails får din Youtube-kanal en helt annan attraktionskraft i sökresultaten. En bra thumbnail visar på produktionsvärdet av filmen du skapat och säljer också in videon med en enda bild. Tänk på detta när du skapar dina thumbnails:

  • Sätt en stor och tydlig rubrik som verkligen syns
  • Använd riktiga screenshots från filmen
  • Dra en slutsats kring vad filmen handlar om och ringa in det
  • Använd gärna bilder där personer ler och ser glada ut
  • Skapa ett tema kring dina thumbnails så att de är lätta att känna igen

Gå igenom vår checklista med de 10 stegen till ett optimerat Youtube-konto

4. Sätt rubriker som målgruppen letar efter

När du skapar innehåll till din Youtubekanal är det inte bara viktigt att du svarar på målgruppens vanliga frågor. Du behöver också tänka till kring hur din målgrupp skulle söka på just det innehåll du skapar. Precis som när du skapar innehåll du vill att folk ska hitta på Google behöver du tänka till kring både search intent (sökintention) och hur den som letar formulerar sig. Hur skulle en riktig köpare ställa frågan? Vilka ord skulle hen använda?

Förstå målgruppen och bli mer relevant  Mall för din buyer persona Ladda ner nu!

5. Skapa call-to-actions man faktiskt vill agera på

Du har byggt din community. Du har skapat content för målgruppen. Nu är vi framme vid steg tre – att förflytta tittaren vidare i köpresan. För att lyckas med detta behöver du använda en smart call-to-action (CTA) i din Youtube-film. Din CTA behöver vara specifik, tydlig och rakt på sak.

Använd inte en otydlig rekommendation som:

“Gå till vår hemsida”

Kör istället på något som skapar värde direkt som:

“Klicka på länken och se vad det skulle kosta för dig”

Tänk också på att din CTA både bör sägas och visas i videon.

6. Erbjud något värdeskapande

Vad kan du faktiskt erbjuda målgruppen? Att be dem “ringa för en offert” eller “kolla in vår hemsida” är varken värdeskapande eller särskilt tydligt. Målgruppen vill ha din hjälp att kunna ta sig vidare i köpresan på egen hand. Erbjud istället en gratis nerladdningsbar köpguide eller en mall som kan användas för att bygga ett business case eller räkna på budgeten.

Lär dig mer om att skapa content för köpresan

Youtube för B2B-företag – några sista tips

  • Välj rätt taggar för din video! Ta hjälp av Tubebuddy eller Vidiq för att hitta lämpliga taggar som passar ditt ämne.
  • Publicera hellre en video i veckan än fyra på en gång, det är bättre för ditt Youtube-konto att publicera innehåll regelbundet.
  • Youtube är en sociala medier-kanal! Svara på så många kommentarer du kan.
  • Använd ett verktyg som hjälper dig att maxa uttag från din video och ta ut snygga captions snabbt, till exempel Rev.

INBOUND 2020: Denna artikel är en sammanfattning från en av våra favoritsessions på Inbound 2020 – levererad av Zach Basner på Impact Bnd.

Här hittar du alla nyheter och trender från Inbound 2020

Skriven av Admin