Marknad

Sociala medier på sommaren – så kan du planera inför semestern

Senast uppdaterad

Alla på kontoret slår av på takten, men du blir bara mer och mer stressad ju närmare semestern kommer. Ta det chill! Företagets sociala medier klarar sig utan dig, bara du förbereder på rätt sätt. Här är några tips på hur!

Schemalägg ditt innehåll

Idag finns det mängder med smarta schemaläggningsfunktioner som hjälper dig att publicera dina inlägg i flera kanaler. Prata ihop dig med ditt team eller nyckelpersoner internt om vilka kampanjer ni har på gång och vilket content ni vill köra under semesterperioden. När du spikat vilket innehåll du ska skapa, vilka format det ska tas ut i och hur ofta ni ska posta är det bara att sätta igång och producera. Några grymma schemaläggningsverktyg är HubSpot (såklart), Hootsuite, Buffer, Later och Sprout.

Förbered lite extra material

Det här är nästan det bästa tipset av alla! När du är igång och skapar ditt innehåll för semesterveckorna, gör några extra enheter som backup. Skapa både material som kan postas om något går åt skogen och som kan rulla de första veckorna när du är tillbaka från semestern. Det är inte lätt att vara superkreativ och skarp när hjärnan repeterar “vad jobbade jag med nu igen?”. Istället för att stressa ihop massa inlägg det första du gör kan du i lugn takt glida ur flipflopsen och in i kontorsdojjorna. Snacka om att få en smooth start på hösten!

Ta hjälp av våra pro tips för att skapa semestercontent

Satsa på innehåll som funkar

Är det verkligen någon idé att försöka charma kunder när grillsäsongen peakar (om du inte jobbar med att sälja grillar)? Men ja, såklart det är! Även om du jobbar B2B och din webbplats dippar i juli finns dina kunder fortfarande på sociala medier. Däremot är de flesta lite mer tillbakalutade. Så skippa sälj- och produktfokuserat material och sikta på varumärkesbyggande innehåll. Känn in semesterfeelingen och välj hellre inspirerande poster som inte kräver så mycket skärpa från mottagaren.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Utse en stand-in

Tyvärr går det inte att automatisera allt kring sociala medier (ännu!). Det måste finnas en person på företaget som kan svara på kommentarer och meddelanden, och som kan flagga vid ett eventuellt nödläge. Utse någon i ditt team, en person i ert kundcenter eller en extern byrå som kan vara din stand-in när du är borta. Sätt upp guidelines, skapa mallar och ge tydliga instruktioner för hur du vill att allt ska fungera så att du slipper se jobbnumret på displayen när du ska instagramma dina sandiga fötter i vattenbrynet.

Ta in en ersättare

Har du fortfarande panik? Då har du antagligen ett eller flera konton som helt enkelt inte klarar sig utan en ansvarig som håller koll i realtid. Det är klart att det enklaste hade varit att lösa det själv, men i det här fallet är det faktiskt befogat att ta in extra personal. Ta hjälp av en frilansare eller ta in en sista minuten-sommarjobbare så att du kan vara hundra procent ledig!

Logga ut och koppla av!

Det kommer alltid att finnas en risk att något oväntat dyker upp. Det gäller för de flesta roller. Sätt ihop en “emergency plan” som dina kollegor kan följa om något skulle dyka upp. Där kan du tydligt beskriva när de faktiskt måste kontakta dig och hur du då vill bli kontaktad. Typ “Skicka ett sms till min privata telefon om XX händer”. Många som jobbar med sociala medier har svårt att stressa ned. Att köra en detox och plocka bort appar under en period kan vara otroligt skönt. Om du vet att du inte klarar att stänga ned helt, sätt upp regler för dig själv när du får gå in och kolla både din egen Instagram och företagets kanaler. Men låt det inte bli för ofta – det är ju trots allt semester!

Skriven av Admin