Sökoptimering | Sökordsoptimering och vikten av synonymer
Senast uppdaterad
Kärt barn har många namn! Eftersom sökmotoroptimering ligger mig varmt om hjärtat och på grund av disciplinens natur älskar jag att utforska hur andra personer tänker och söker kring ämnet. Det kan handla om felstavningar (”sökmotoroptimisering”), longtail-sökningar (”sökmotoroptimering i Stockholm”) och synonymer (”sökordsoptimering,” ”sökoptimering”) som blandas i en osalig mix. Att sökningar varierar vitt och brett är något alla marknadsförare bör ha koll på och dra nytta av, oavsett bransch.
Det här blogginlägget fungerar som en guide för hur du gör en sökordsanalys för ord och fraser som är viktiga för ditt företag. Vi går igenom betydelsen av att titta på synonymer och longtail-sökningar till de större sökorden, något som alltför ofta glöms bort. De kan vara enklare att nå resultat på, då de sökningarna ofta inte är lika konkurrensutsatta.
Jag kommer i inlägget utgå ifrån synonymer till sökmotoroptimering, bland annat ”sökoptimering” och ”sökordsoptimering”. Erfarna sökmotoroptimerare kommer kanske att himla med ögonen över detta, men förklaringen kommer nedan.
Vad är sökoptimering?
Sökoptimering handlar om att arbeta för att synas i sökmotorer, framför allt Google, på sökningar som du vill driva in trafik på. Det gör man genom att på olika sätt berätta för Google att just din webbsida är den mest relevanta för sökningarna i fråga. Titlar, copy, bilder och länkar är komponenter som Google läser av och bedömer för detta ändamålet.
Då det här blogginlägget går in på en specifik del av sökoptimering har du mest nytta av det om du läst vår grundläggande guide till SEO innan:
En vanlig dag för en sökoptimerare
När det handlar om utbildning och guider tycker jag om anekdoter, kanske för mycket. Därför börjar jag med en situation jag ofta befinner mig i, när jag ska hjälpa företag med sökoptimering.
Jag sitter i ett i kundmöte med en ledningsgrupp och diskuterar SEO. Det första jag gör är att försöka lyssna in hur deltagarna beskriver sitt företag och vad som är viktigt för dem. Därefter ber jag dem beskriva, helst i listform, vilka nyckelord som bäst representerar dem och deras tjänst/produktutbud. Om inte kunden har en given produkt, exempelvis ”biluthyrning”, blir listorna ofta brokiga. De innehåller inte sällan konceptuella termer som företaget använder för att beskriva sig själv, eller produktnamn från en underleverantör de använder sig utav.
Exempel skulle kunna vara ett konsultbolag som driver ”Individfokuserade lösningar för offentliga organisationer” eller ett företag som arbetar med ”Microsoft Sharepoint”. Båda alternativen skulle vara hopplösa att sökoptimera.
- ”Kundfokuserade lösningar för offentliga organisationer” har 0 sökningar i månaden.
- ”Microsoft Sharepoint”-sökningen domineras av Microsofts egna sidor om produkten.
Så, hur går man vidare?
Sökordsanalys!
Dags för en ordentligt sökordsanalys. Det första du behöver göra är definiera konkret vilka produkter och tjänster ni saluför. Tänk bort:
- Konceptuella beskrivningar
- Intern terminologi
Tänk istället att du står i kundens skor och fundera på vad denne skulle kunna söka efter, med sin branschkunskap. Om du inte redan tagit fram buyer personas kan det vara värt att göra det, av bland annat den anledningen.
Läs mer om att sätta besökaren i fokus för att skapa SEO-vänligt innehåll.
Det är ofta generiska termer som det söks på:
- Chefsrekrytering (320 sök/mån)
- Fiskrestaurang (720 sök/mån)
- Sökmotoroptimering (4400 sök/mån)
Ett bra verktyg för att hitta relevanta sökord och fraser är Googles egen sökordsplanerare. Den är gratis, men ger mer detaljerade sökvolymer om ni har en adwords-kampanj igång. Du skriver in önskat sökord eller fras, sen presenterar verktyget sökvolym/månad samt en lista med relaterade sökningar. Se nedan sökningar relaterade till ”fiskrestaurang”:
Processen är ganska enkel:
- Skapa ett spreadsheet där du kan föra in sökord och volymer.
- Gör en så uttömmande sökning du mäktar med i sökordsplaneraren och plocka ut alla sökningar du tycker verkar vara relevanta för ditt företag.
- För in sökningarna i dokumentet för bättre överblick och sortering.
Om jag var fiskrestaurangägaren (med verksamhet i Stockholm) eller chefsrekryteraren hade jag nog hajat till på följande siffror:
- Fiskrestaurang Stockholm (1300 sök/mån) – nästan det dubbla av den generiska sökningen.
- Executive Search (880 sök/mån) – nästan 3 gånger så många använder den engelska termen.
Bonustips: Spana in sidan answerthepublic som listar relaterade sökningar och frågor, i anslutning till huvudordet. Den ger riktigt matnyttiga uppslag, med SEO-världens rundaste presentation:
Så där ja! Du har just gjort din första sökordsanalys. Men hur prioriterar du bland sökningarna?
Vilka sökord bör du satsa på?
Nu vet du vilka sökningar dina möjliga kunder använder sig utav och vilka volymer de har. Dags att gå vidare och välja ut vilka av sökningarna du ska fokusera på. Som jag nämnde ovan har ofta enordiga, generella sökningar högst sökvolym med undantag som ”fiskrestaurang Stockholm” som bekräftar regeln. Bredare, generiska sökord innebär ofta att de är de mest konkurrensutsatta. Rent konkret betyder det att det är fler företag som lägger energi och resurser för att synas på dem (SEO-optimerad sida, starka länkbyggen, och marknadsföring i sociala medier). Om du vill förbi dem på Google måste du matcha den ansträngningen. Ju svårare sökord, desto längre tid kommer det att ta.
Det finns verktyg som mäter styrkan hos webbplatsers länkprofiler, exempelvis ahrefs. Med hjälp av dem kan du göra en bedömning av vilken mängd länkar du kommer behöva för att gå om en given sida. HUR man driver in länkar på olika sätt kommer jag att gå igenom senare under våren.
Välj ut det eller de sökord och longtail-sökningar som du tycker prickar rätt mot din målgrupps förväntningar och optimera sidan därefter. Prioritera de sökningar där konkurrensen känns rimlig att klå.
Exempeldags!
Jag gjorde ett test för att se hur möjligheterna och konkurrensen såg ut för sökord synonyma och relaterade till sökordsoptimering i sökordsplaneraren och bland annat följande volymer dök upp:
- SEO – 5400/mån
- Sökmotoroptimering – 4400/mån
- Sökoptimering – 720/mån
- Sökordsoptimering – 480/mån
- SEO Stockholm – 880/mån
- SEO konsult – 140/mån
Eftersom jag ville skriva ett blogginlägg som folk kan hitta när de vill ha hjälp med sökordsoptimering, oavsett lokalisering och syfte, ignorerade jag longtailvarianterna (Stockholm och konsult). Jag inriktade mig på de generella termerna. Därefter tittade jag i Ahrefs hur konkurrensen såg ut för de fyra kvarvarande alternativen, dvs hur stark länkprofil sidorna hade.
Utan att gå in för djupt på detaljer insåg jag snabbt att konkurrensen för ”SEO” och ”sökmotoroptimering” är mycket hög. Det är orimligt att det här blogginlägget skulle kunna ta någon placering där, hur mycket jag än ansträngde mig för att driva in länkar.
Däremot är sökordsoptimering och sökoptimering inte helt utom räckhåll, enligt min bedömning. Det är därför jag envisats med att använda de uttrycken så enträget i den här texten (och i titeltaggen), även om jag personligen föredrar termerna SEO och sökmotoroptimering.
I den bästa av världar skulle jag fått resultatet (blogginläggets placering på Google) så fort jag tryckte på publicera-knappen, men Google är en grym älskarinna. Det kan ta veckor eller månader innan man ser resultatet av sina ansträngningar. Men, nu är inlägget live och det är bara att vänta.
PS. Om du äger en fiskrestaurang i Stockholm är inte konkurrensen jättefarlig på den sökningen.