Marknad

Statistik – så agerade kunderna online 2020

Statistik – så agerade kunderna online 2020

Senast uppdaterad

96 procent av alla svenskar använde internet under 2020. Men vad gjorde de där? Vi har samlat de viktigaste insikterna om svenska onlinebeteenden 2020 från Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och Internet.

B2B-kanalen LinkedIn fortsätter öka – växer inom privat sektor

Användandet av sociala medier har ökat under pandemin. LinkedIn är en av de kanalerna som ökat mest tillsammans med Instagram och TikTok – alla tre har vuxit med fem procentenheter från första kvartalet 2020. 37 procent av alla internetanvändare är aktiva på LinkedIn.

Två av tre tjänstemän använder LinkedIn. 55 procent av de som arbetar inom privat sektor finns på LinkedIn, jämfört med offentlig sektor där plattformen används av 35 procent.

B2B-kanalen nummer 1  Den kompletta guiden för annonsering på LinkedIn Ladda ner nu!

Våra tips

Nu är det viktigare än någonsin för B2B-företag att synas på LinkedIn.

1. Planera och skapa innehåll som är relevant för din målgrupp. Kom ihåg att alla är påverkade av pandemin på ett eller annat sätt.

2. Skapa en bra annonsstrategi för din marknadsföring på LinkedIn.

3. Jobba tillsammans med social selling för att bygga varumärke och stärka er närvaro. Just nu är autenticitet oerhört viktigt för mottagarna, och vi litar mer på personer än varumärken.

9 av 10 använder Youtube – dominerar rörligt

Youtube är överlägset störst när det kommer till rörligt, och de allra flesta över 16 år använder Youtube. Plattformen har växt från 86 procent till 91 procent i användning och 58 procent är på Youtube varje vecka. Plattformen är världens näst största sökmotor och videor som publicerats på Youtube dyker allt oftare upp i sökresultaten på Google. Allt fler vänder sig också till Youtube för att lära sig mer om tjänster och produkter. Jämförelser och utbildande filmer är vanliga för research i köpresan – även inom B2B.

Våra tips

2021 är året som ditt B2B-företag borde satsa på Youtube! Steg ett är att bygga en riktigt bra kanal.

1. Youtube är inte ett skyltfönster för ditt företag. Här är det absolut viktigaste att du sätter målgruppen i centrum.

2. Skapa en contentstrategi för din Youtube-kanal där du utgår från din buyer persona, vanliga frågor och en sökordsanalys.

3. Optimera ditt Youtubekonto enligt konstens alla regler. Om du lägger lite tid på att få allt på plats kommer det att gå mycket enklare att jobba med kanalen kontinuerligt.

Ökad e-handel och nya beteenden under pandemin

Coronapandemin har tvingat många företag till en snabbare digitalisering. Det har också medfört att vi som köpare har blivit ännu mer benägna att göra digitala köp. Var tredje internetanvändare har varit online mer under pandemin. 87 procent har e-handlat under pandemin, och 24 procent har handlat digitalt mer än innan. Många som provat på att jobba på distans vill fortsätta kunna göra det. 9 av 10 vill fortsätta arbeta hemma efter pandemin.

Succé från hemmakontoret – missa inte våra bästa tips kring att jobba hemifrån

Våra tips

Nya digitala beteenden som att fler e-handlar och att många jobbar hemma kommer att fortsätta – även efter pandemin.

1. Ökade digitala beteenden ställer ännu högre krav på webbplatser och e-handelslösningar. Se till att det är enkelt att göra digitala beställningar på din hemsida. Är det snart dags för en ny? Tänk på att skapa en hemsida på rätt grunder.

2. Hjälp kunden i köpresan genom att erbjuda utbildande innehåll, guider och jämförelser på din webbplats och företagsblogg. Försök att vara så transparent som möjligt och var generös med information som hjälper kunden ta ett köpbeslut!

3. Hitta smarta arbetssätt som förenklar för ditt säljteam. Hjälp dina säljare bli riktigt duktiga på digitalt sälj genom sales automation och digitala säljverktyg. Och kom ihåg hur viktigt det är att sälja med empati!

Inspelat webinar med HubSpots toppsäljare  Så säljer du i kristider Se webinaret nu!

Onelinebeteenden – mer spännande statistik

2 av 10 påverkas av Influencer marketing

Under 2020 köpte 20 procent varor på rekommendation av en influencer. Störst påverkan finns i målgruppen kvinnor mellan 16-25 år. Där var det 55 procent som gjorde ett köp efter rekommendation från en influencer.

Extrem ökning för TikTok

Appen TikTok har verkligen boomat i Sverige. 2019 användes tjänsten av 28 procent i åldergruppen 12-15 år. 2020 var det så många som 71 procent som använde sig av den populära appen. Användanet har ökat i samtliga åldersgrupper.

Poddar växer – 1 av 3 lyssnar varje vecka

Podlyssnandet i Sverige ökar. 68 procent av internetanvändarna lyssnar på podcasts. Så många som 30 procent lyssnar varje vecka och 13 procent lyssnar varje dag.

2 av 5 streamar via Twitch

Streamingplattformen för spel ökar snabbt. I åldergruppen 16-35 år är det 37 procent som använder tjänsten för att titta på eller streama live-videor.

Sociala medier för alla

Pensionärerna har kommit ikapp i användandet av sociala medier. Idag använder 9 av 10 sociala medier, och 74 procent är inne på sociala medier dagligen.

Instagram har ökat från 66 procent till 71 procent. Plattformen är också den app som ökat mest som chattprogram under pandemin.

Antalet personer som använder Facebook har ökat från 79 procent 2019 till 81 procent 2020. Här har användandet förändrats mycket de senaste åren.

Facebook har främst blivit en chattfunktion genom Facebook Messenger som används av 80 procent. Att delta i grupper (50 procent) kommer på andra plats. Engagemang i flödet som att dela bilder och skriva egna inlägg görs i mindre utsträckning. 31 procent av användarna delar foton och 25 procent skriver egna inlägg.

Här hittar du rapporten Svenskarna och internet 2020 i sin helhet

Skriven av Admin