HR och marknad – lär er konsten att konvertera talanger till ”kundidater”
Senast uppdaterad
Att få bolag att växa genom att göra fler affärer och att ha rätt människor ombord är en ständig utmaningen för tillväxtbolag. Sälj- och marknadsavdelningen ansvarar traditionellt sett för att utveckla affärerna, och att hitta talanger är ett av HR-funktionens största områden. Men allt som oftast är detta två separata spår. Att bearbeta kunder kräver stort tålamod, tid och engagemang, men det gör också rekrytering och talangförsörjning. Det är dags att vi tar hand om våra kandidater och vårdar dem lika ömt som våra kunder, genom att bli bättre på att få till ett samarbete mellan marknad, försäljning och HR.
Hur får man ihop det? Som jag ser på det så behöver företag se alla sina målgrupper som “kundidater”. För ena dagen kan en person vara öppen för att köpa en vara eller tjänst av dig, men nästa dag kanske hen är intresserad av att bli din kollega. Sköter du alla korten rätt i en kandidatrelation, då finns det stor möjlighet att hen kan bli en köpande kund. Vi behöver behandla våra kandidater som kunder och våra kunder som kandidater. Låter det enkelt? Kanske, men hur kan du göra det i praktiken? Här är fyra steg till hur du lyckas konvertera fler talanger.
Vi behöver behandla våra kandidater som kunder och våra kunder som kandidater.
4 steg för hur du kan jobba med att konvertera talanger till kundidater
1. Sätt upp en kandidatresa – på samma sätt som en kundresa
En säljprocess för kunder är oftast given, men hur ser din kandidatresa ut? Definiera de olika stegen i din attraktions- och rekryteringsprocess, alltså från att du går ut med en annons tills du har skrivit ett avtal med en ny medarbetare. Målet ska vara att skapa en grym kandidatupplevelse så att du får in fler och bättre kandidater som är lämpade för just ditt företag. Målsättning är att dina kandidater ska bli ambassadörer och söka fler tjänster eller komma tillbaka och bli en köpande kund.
2. Engagera dina målgrupper genom relevant content som skapar intresse
Definiera dina målgrupper oavsett om det är en tilltänkt kund eller kandidat. Vad för typ av innehåll kan en utvecklare vilja ta del av? Det skiljer sig antagligen en hel del gentemot vad en säljchef eller ingenjör är nyfiken på. Skapa content som engagerar dina målgrupper. Sätt upp en contentplan för det och låt dina kollegor vara med och bidra för att öka engagemanget internt. Varför inte ta hjälp av kollegorna att sprida innehållet genom social selling?
3. Analysera och optimera dina initiativ
Genom att uppmuntra dina målgrupper till att connecta med ditt bolag, till exempel genom att lämna sina kontaktuppgifter i ett formulär eller ladda ner en guide på din webbsida så kan du koppla på fler aktiviteter såsom nyhetsbrev eller inbjudningar till events. Sätt upp mål för detta och följ upp dina insatser. Sökordsoptimera, A/B-testa ditt content och analysera vad som fungerar. När i tiden är det bäst att skicka ett nyhetsbrev, vilken rubriksättning fungerar bäst och vilka kanaler skapar engagemang? Optimera, optimera, optimera!
Attrahera kandidater som du attraherar kunder
4. Underhåll dina nätverk
Driv på! Se det som ett försäljningsarbete och bygg långsiktiga relationer med dina kundidater. Även om det inte blir ett avslut i just den här processen kan det innebära att en person kanske blir anställd nästa gång. Eller så kanske hen kommer tillbaka och vill köpa av ditt bolag – och en sådan viktig relation vill du ju inte gå miste om!
Ladda ner guide: Vad är inbound recruiting? Kom igång och nå dina drömkandidater