Marknad Sälj

Årets trendspaning inom marknadsföring och försäljning

Senast uppdaterad

Nyligen släpptes State of Inbound, en årlig undersökning med statistik kring trender inom marknadsföring och försäljning. En dröm för oss som älskar statistik och en viktig indikator kring branschens riktning framåt.

Jag har lusläst rapporten och sammanställt de delar jag tror att du som är marknadsförare, VD eller säljare har störst nytta av att känna till. Vill du ha mer? Du finner länken till rapporten längst ner i inlägget.

Marknadsföring

SEO och organisk synlighet högsta prioritet

En majoritet av respondenterna* rankar SEO och organisk synlighet som deras viktigaste fokus under de närmaste åren. Trenden kring att förtjäna trafiken och besökarna är alltså fortsatt stark vilket enligt mig är både sunt och kul! I andra änden av listan hittar vi webinar och att erbjuda sk. trial-perioder, där min analys är att webinar fortfarande upplevs som lite svårt och skrämmande – trots att det ofta uppskattas av kunder.

Köpt marknadsföring är (sten)död

Något som framför allt de europeiska respondenterna var rörande överens om var att den köpta marknadsföringen var död. Print, utomhusreklam och annonser i sociala medier rankades samtliga som överskattade och kostsamma kanaler, något som jag håller med om till viss del. Vad gäller sociala medier ser vi på Invise undantagslöst goda resultat, även för en lägre budget. Här ligger utmaningen istället i att arbeta med nischade målgrupper, något som kräver research, tålamod och engagemang.

Trafik och ROI den största utmaningen

Att generera relevant trafik till webbplatsen, skapa ROI och att ta hand om den egna hemsidan upplevs vara de största utmaningarna. Inte så konstigt, eftersom detta också är saker som kräver mycket tid och strategi. Känner du igen dig? Hör av dig, så hjälper vi till!

Lästips! ROI på er inbound marketing

Högt förtroende för inbound

Hela 68 % av de som arbetar med inbound upplever att det är effektivt. Att jämföras med marknadsförare inom outbound, där bara 52 % kunde skriva under på detsamma.

Försäljning

Social selling trendar vidare

Trots att social selling lyst starkt i flera år så trendar det vidare som försäljningsmetod. Inte så konstigt kanske, eftersom det är en bra metod för att komma närmare målgruppen. Samtidigt står säljarnas prioritering i kontrast mot målgruppens intresse. I rapporten kan vi senare läsa att kunder i regel föredrar kontakt via mail eller ett fysiskt möte – social selling är med andra ord bra för att värma, men sämre i beslutsfasen.

Lägst prioriterat hos säljarna? Tyvärr hittar vi CRM:et längst ner på listan. Inte helt förvånande och många gånger en produkt av att systemet inte utnyttjas fullt ut. Ett CRM tar tid att sätta sig in i och betalar sällan tillbaka första månaderna. Tålamod är med andra ord en dygd.

Svårt att få respons från leadsen

Den största utmaningen uppges vara att stänga köpet. Kort sagt allt som rör beslutsfasen, inklusive kontakt med leadsen, arbetet i CRM:et och förståelsen för köpresan. Svaret på detta? Utbildning, såklart! Både i kommunikation, men även i CRM och köpresan. Här vill jag även trycka på vikten av ett nära samarbete mellan marknad och sälj – utan dialog = inga resultat.

Framtiden

Rörligt material i topp

Många nosar på det och ännu fler vill testa mer. Rörligt material växer starkt, vilket vi främst kommer att se i företags marknadsföring. Inom Inbound blir det en viktig del i varumärkesarbetet, men även ett sätt för att kommunicera mer personligt med målgruppen.

Största disruptern: sociala medier

Snapchat, Instastories, livesändning på Facebook och nya algoritmer på LinkedIn. Förändringarna på de sociala plattformarna sker ofta och snabbt, vilket är svårt att förhålla sig till. Därför är det heller inte konstigt att undersökningen rankar just sociala medier som en av de största utmaningarna. Ska man verkligen hoppa på varje ny feature? Nja, hälsar vår social media manager Julia. Däremot är oron befogad, då vi som användare tyvärr ofta blir tagna på sängen vid nya förändringar. Tumregeln bör dock vara som med allt annat; skynda långsamt. Hoppa inte på saker bara för att de är nya och trendiga – kanske är det faktiskt inte rätt för er.

Lästips! Lära av konkurrenter eller bli företaget andra tar efter?

Latinamerika i framkant

Interaktivt material växer, inte minst i Latinamerika. Faktum är att världsdelen har kommit betydligt längre inom området och i stor utsträckning redan skapar lösningar som för dem närmare kunden. Vi i Europa vill inte vara sämre och rankar interaktiva och visuella inslag som något vi gärna vill göra, men inte riktigt vågar. Vill ni våga? Hör av er till mig, så pratar vi ihop oss! 🙂

Avslutar med ett citat från en av rapportens respondenter:

”Online is the new mainstream, so I think we will see less of ‘digital’ marketers and more just ‘marketers.’ Competition from peers will also increase as more people become trained in digital marketing.”

Konkurrensen är stenhård och trycket lättar inte. Så; vill ni vara den som följer eller leder marknaden? För mig är svaret solklart.

HÄR hittar du hela rapporten.


*Studien baseras på svar från 6400 respondenter i 141 länder. Personerna arbetar på olika positioner inom marknadsföring och försäljning, såväl på byråsidan som på privata företag.

Invise
Skriven av Invise