User Generated Content – Kunden som reklammakare
Senast uppdaterad
Jag älskar tanken på winwin-situationer! Det är en av mina största ledstjärnor i livet och något jag applicerar, så ofta jag kan, på så mycket jag kan. I mitt arbete på Invise färgar det min approach till sökordsoptimering, SEO. Oavsett vad du säljer, kan du skapa en situation där nöjda kunder blir dina bästa ambassadörer. Se bara till att de är stolta över sin investering så löser sig resten av sig självt (med rätt UGC-strategi).
Låter det som karma-mumbojumbo? Kanske, men du missar en otrolig möjlighet om du inte låter köparen få utlopp för sina positiva tankar kring din produkt.
Kort: Låt dina kunderna skryta om sitt lyckade köp, det gör er båda glada!
Vad är User Generated Content (UGC)?
User Generated Content, eller användargenererat innehåll på svenska, är innehåll som skapas av en produkts användare och tillgängliggörs på produktens plattform. Allt ifrån skriftliga recensioner och testimonials, till ljud-, bild- och video-produktioner räknas till UGC. Poängen är att det ska ha skapats av användaren själv och finnas tillgängligt att konsumeras av andra användare. Ett alternativt sätt att jobba med content marketing, helt enkelt.
Vad har UGC för betydelse för dig som företagare?
Det beror såklart på vem du frågar, men för de flesta kunder skulle svaret vara att det har en avgörande betydelse. Statistiken talar sitt tydliga språk:
70% av alla kunder sätter rekommendationer från andra framför proffsomdömen. (reevo.com)
Med de siffrorna i ryggen är det orimligt för dig som företagare att låta bli att skaffa, eller förbättra, din strategi för UGC.
Att skapa en framgångsrik UGC-strategi
Det startar med ambition, fantasi och förutsättningar. Enklast är att din hemsida har en funktion där användarna kan lämna skriftliga testimonials och betyg, för allmän beskådan. I de mest avancerade fallen skulle användare kunna ladda upp och presentera egenproducerad media, kopplad till produkten.
Att säga att en väg är bättre än en annan kan vara vanskligt, men trenden går mot att konsumenter föredrar videoinnehåll, framför text. 2016 förutspådde Nicola Mendelsohn, vice ordförande för Facebook Europe, att Facebook inom fem år förmodligen enbart skulle bestå av videos.
Om hon har rätt återstår att se, men föreställ dig själv: En text där en kund beskriver hur hen är jättenöjd med sina nya skidor. Ställ den bredvid en video skapad med en GoPro som visar en vild färd nerför en offpist, i ny pudersnö. En video som avslutas med att filmaren håller upp skidorna och vrålar hur gött det kändes. Vilket av innehållen tror du skapar mest engagemang?
För tillfället är instagram den största och vanligaste plattformen för företag att bygga sin UGC-strategi på. Skapa en hashtag kring din produkt + ett incitament åt dina kunder att publicera bilder för dig att regrama (återpublicera på ditt konto) och låt magin börja.
Hur ser en framgångsrik kampanj ut?
En lyckad, återkommande julkampanj är Starbucks #RedCupContest. Kunderna behöver 1st röd Starbuckskopp (släpps lagom till vintersäsongen), vild fantasi och instagram. Kunden får skryta om sitt kaffe, vilket de flesta ändå gör, samt chansen att vinna ett dyrt presentkort. Starbucks får sälja en massa röda koppar och får fantastisk spridning. Förra årets tävling genererade hela 40399 inlägg som delades på instagram! Se exempel nedan:
Men B2B då?
Hur förhåller du dig till detta, på ett kreativt sätt, om dina kunder är andra företag? Poängen med UGC är att det är kunden som ska skapa materialet, inte du som säljer. Att själv producera en case-studie gills inte. Att ha en lista med testimonials känns föråldrat.
Säljer ditt företag en fysisk produkt till andra företag, så kan du såklart be om visuellt material från dina kunder. Men om du, som vi på Invise, hjälper företag som säljer tjänster, hur går du tillväga då?
Att, på ett engagerande sätt, åskådliggöra upplevelsen av en produkt som inte är fysisk är ingen enkel match. Det kan exempelvis vara att visa vilken effekt kunden såg i sin verksamhet, ökad avkastning, nöjdare personal, minskat svinn, förkortade ledtider osv. Och DET är innehåll som du, med rätt strategi och verktyg, kan hjälpa kunden producera åt dig. Eller så låter du oss på Invise ta fram lösningen åt dig.