Vad är content marketing – och hur får det dig att sälja mer?
Senast uppdaterad
Vad innebär content marketing i praktiken?
Kärnan i content marketing är att skapa värde för mottagaren. Utifrån en gedigen målgruppsanalys tar du fram riktat innehåll (content) i olika format som svarar på alla tänkbara frågor som dina potentiella kunder kan ha i olika steg under köpresan (även kallad buyer’s journey).
Hur ser den här processen ut från mottagarens sida? Tänk dig följande scenario: Ditt företag behöver hjälp av en revisor, så du googlar "revisor Umeå". Högst upp i sökresultatet ser du ett blogginlägg med rubriken "Molntjänsterna som gör revisorns jobb åt dig". Du läser inlägget, som på pricken beskriver den utmaning ditt företag står inför och hur de kan lösas på ett kostnadseffektivt sätt. Du börjar tänka att ni kanske inte behöver en revisor trots allt. Längst ner i blogginlägget finns en guide till hur du kommer igång med Tjänst X. Du laddar ner guiden och bestämmer dig för att signa upp för en gratis provperiod.
Vips har du gått från att inte ha hört talas om ett företag till att prova deras produkt, utan att ha haft kontakt med en enda säljare – allt på grund av effektiv content marketing.
Ladda ned: Stora content-guiden
Kan vad som helst vara content?
Ja, typ – bara det är relevant för målgruppen. Ditt innehåll behöver vara så värdefullt att mottagaren frivilligt tar del av det, eller till och med aktivt söker upp det. Det är den stora skillnaden mot traditionell reklam, där du snarare jagar målgruppen med säljande budskap. Content är därmed en helt avgörande ingrediens i inbound marketing, där målet är att kunderna ska hitta dig, lära sig mer i sin egen takt och ta kontakt när de är redo.
Ett exempel på content är den här guiden om social selling:
Vanliga format inom content marketing
Här nedan listar vi några av de format som brukar användas inom content marketing idag. Använd gärna en mix av olika slags innehåll för att prova dig fram och se vad som funkar bäst för just din målgrupp.
- Blogginlägg
- Videor
- Tutorials
- Guider
- E-böcker
- Podcasts
- Webinars
- Pillar pages
- Kundcase
- GIF:ar
- FAQs
- Infographics
- Motion graphics
- Memes
- Bilder eller bildspel
Exempel på ett Linkedin-inlägg med syfte att driva trafik:
Gated content vs öppet – vad är egentligen bäst?
Ska du publicera ditt content helt öppet så att vem som helst kan ta del av det? Eller göra delar av det ‘gated’ så att man först behöver fylla i till exempel namn och mejladress? Båda alternativen har sina för- och nackdelar.
Genom att låsa in visst content (till exempel en matig guide eller ett inspelat webinar) bakom ett formulär kan du samla in kontaktuppgifter till potentiella kunder och få deras samtycke till vidare kontakt. Därmed kan du skicka annat relevant content senare, bjuda in dem till event och på andra sätt bearbeta dem inför ett framtida köp.
Att fylla i ett formulär och lämna ifrån sig kontaktuppgifter är samtidigt en tröskel som långt ifrån alla i målgruppen kommer att vilja ta sig över. Med gated content når du alltså färre mottagare – även om de du faktiskt når troligen är mer intresserade av ditt budskap.
SEO-experter talar sig gärna varma för öppet content eftersom det ger en större mängd indexerat och sökbart innehåll. Säljexperter å sin sida förespråkar ofta gated content för att få fler mjuka konverteringspunkter att driva in leads med via hemsida och sociala medier.
Så vad passar bäst för just dig? Som med så mycket annat gör du klokt i att variera och prova dig fram!
Vill du se exempel på gated content? Ladda ned vår stora contentguide om inbound marketing.
3 effekter av content marketing
1. Starkare varumärke
Låt ditt content berätta vem du är! Oavsett om du säljer till företag eller privatpersoner (B2B eller B2C) så är det människor som tar beslutet i slutändan. Och då är känslan minst lika viktig som en övertygande ROI-beräkning. Väv in storytelling i din content marketing för att visa en personligare sida av ditt företag och knyta an till din målgrupp på ett djupare plan.
2. Effektivare säljprocess
Med content marketing kan du låta potentiella kunder lära sig om ditt erbjudande i lugn och ro, utifrån sin specifika situation. Därmed är de bättre förberedda och mer motiverade den dag de är mogna att ta steget mot ett köp.
3. Bättre SEO-rankning
Content + SEO = sant. Genom att successivt bygga upp en bank av värdefullt innehåll inom ditt område – baserat på begrepp, fraser och frågor som din målgrupp faktiskt googlar – ökar både antalet besökare till din hemsida och tiden de väljer att stanna där. Det kommer i sin tur ge dig bättre synlighet på Google.
“Det är viktigare än någonsin att du lär känna din buyer persona och dess buyer's journey. Matcha deras sökintention och du kommer se magi.” –Joachim Almeke, SEO-specialist på Invise
Så kommer du igång med content marketing
1. Identifiera din målgrupp
Vad har din målgrupp för utmaningar och hur kan du hjälpa till att lösa dem? Ta fram en så specifik buyer persona som möjligt för att verkligen grotta ner dig i vem eller vilka dina ideala köpare är och hur du kan nå dem.
2. Skapa relevant content
Vilken typ av innehåll skulle ge mest värde till din målgrupp? Ta hjälp av kollegor med mycket kundkontakt, som till exempel support eller säljare, för att få värdefulla insikter om vilka frågor din målgrupp faktiskt ställer.
3. Jobba strukturerat
Oavsett storleken på din contentproduktion är det smart att jobba utifrån en strukturerad contentplan eller contentkalender. Kategorisera ditt innehåll baserat på ämne, målgrupp och steg i köpresan för att behålla överblicken och kunna täppa till eventuella luckor.
4. Sprid ditt innehåll i rätt kanaler
Maximera effekten av ditt content genom att dela det i de kanaler och forum där din målgrupp är (mer om detta strax). Även här är planering och struktur A och O för att lyckas.
5. Mät, följ upp och optimera
Vilka ämnen och format landar bäst hos målgruppen? Finns det innehåll som knappt ger några klick eller konverteringar alls? Följ upp dina resultat kontinuerligt för att dra lärdomar av både flippar och floppar. A/B-testa bilder, design och rubriker för att borra djupare i målgruppens preferenser.
Kundcase: Så ökade vi besöksantalet till SalesOnlys kunskapsbank med +46%.
Så når du ut med ditt content
Det räcker såklart inte att skapa en massa grymt innehåll. Målgruppen måste ju hitta det också! Därför behöver du en strategi för att nå ut med ditt content – och hjälpa potentiella kunder vidare i köpresan.
Sociala medier
Sprid ditt content i sociala medier genom organisk delning, betald annonsering (paid social) och social selling. Anpassa format, kanaler och tonalitet efter din målgrupp och var inte rädd att prova dig fram. Följ upp resultaten och justera allteftersom för att uppnå maximal effekt.
SEO
Allt innehåll du skapar ska självklart vara SEO-optimerat för att enkelt kunna hittas av målgruppen när de googlar på just de ämnen som du vill prata om och bygga trovärdighet kring. Se därför till att uppfylla best practice kring teknisk SEO och täcka in relevanta sökord och fraser. Maxa gärna resultaten med paid search och Google ads.
Marketing automation
Är ditt content så värdefullt – och din trovärdighet så hög – att din målgrupp har tackat ja till att ta emot nyhetsbrev, blogguppdateringar eller liknande? Då är inkorgen ett av de säkraste sätten att nå en specifik mottagare. Fortsätt att stärka relationen genom att leverera skräddarsytt innehåll av riktigt bra kvalitet genom personifierade mejlflöden.
CRM-system
Även efter att du har fått din målgrupps fulla förtroende, och de har valt att bli kunder, är content marketing ett perfekt sätt att upprätthålla en stark relation och skapa nya affärer framåt. Koppla ihop din content marketing, marketing automation och CRM med ett smart system som exempelvis HubSpot.
Bonustips
Som avslutande bonustips: kom ihåg att ge det tid! Ju längre du jobbar med content marketing, desto större blir effekten – och desto mer värdefull data kommer du att få. Och när du kommit en bit på väg kan du maxa produktionen ytterligare genom att återanvända ditt content.
Vill du lära dig mer om hur du kan skriva bättre innehåll anpassat till olika buyer personas? Ladda ned vår stora content-guide för inbound marketing!