Vad är det för speciellt med en inbound marketing-säljare?
Senast uppdaterad
Den här frågan fick jag av Sanna som jobbar med HR här på Invise. Jag svarade så här:
Leadsen är pålästa
När jag tar kontakt med en potentiell kund så vet den personen redan vilket företag jag ringer ifrån, vad jag säljer och är genuint intresserad av vår tjänst. Ganska tacksamt, eller hur?
Jag har större insikt i den potentiella kundens utmaningar och intresse
Eftersom jag vet vad personen har läst på vår webbsida, vilket företag den jobbar på och vilken position den har, kan jag styra mitt möte så att det passar hen. Med andra ord har jag helt andra förutsättningar för att förstå den potentiella kunden.
Jag säljer en spännande och komplex tjänst
Jag kan inte sticka under stol med att inbound marketing är ett ämne som lockar många. Å andra sidan är det ett komplext ämne som jag som säljare måste ha mycket kunskap om för att förmedla rätt information till mina leads. I början var jag till och med rädd för att inte kunna få fram hur bra det faktiskt är. Det tog fem månader innan jag landade i rollen och kände mig säker på min kunskap om inbound marketing.
Jag säljer en tjänst som verkligen fungerar
När jag kommer till ett möte med ett varmt lead så är själva mötet ett kvitto på att inbound marketing verkligen fungerar, annars hade jag inte suttit där. 🙂 Personen i fråga har själv valt att gå in på vår webbsida, läst olika innehåll om inbound marketing och sedan hamnat i säljpipen.
Lästips! Fler win-win-möten med inbound marketing
Jag säljer ett långvarigt partnerskap
När man säljer ett partnerskap gäller det att båda parterna ska komma överens. Det innebär att jag inte säljer bara för att jag kan, jag måste kvalificera den potentiella kunden först.
Jag har ett kompetent gäng i ryggen
Det är tryggt att sälja in en tjänst när man har kompetenta specialister och sköna kollegor i ryggen som man vet tar hand om den nya kunden på ett riktigt bra sätt, och tar den till nya höjder.
Ett långsiktigt säljande
Det kan ta några månader upp till år innan ett företag är redo för inbound marketing. Då gäller det att ha is i magen och inte vara för på, vilket kan vara klurigt i början. Men oavsett om det tar tid så är det helt klart värt det i slutändan eftersom det då oftast resulterar i ett långsiktigt samarbete. Det är det som är så sjukt kul! 🙂
Så, nu hoppas jag att du fick svar på frågan!