Vad är freemium?
Senast uppdaterad
Du kan troligtvis lista ut vad begreppet Freemium står för: en gratis version av en premium tjänst. Alltså en metod för att få kunder att använda din tjänst innan de köper. Med den snabba utveckling som sker där kunden blir allt flyktigare och säljprocessen tuffare så kan detta vara en väg för ditt företag att få in nya kunder. Men först ska vi reda ut när Freemium är värt att satsa på som företag.
Två läger
För att göra detta behöver du först ta reda på vilket ”läger” ditt företag tillhör (eller vill tillhöra). Jag tror nämligen att man kan dela upp företag i två läger (normalt blir jag tveksam när man försöker dela in världen i två delar så jag förstå om viss skeptism uppstår här men häng med ändå). Vi har antingen företag som erbjuder ”gör det själv lösningar” eller företag som erbjuder ”gör det åt mig”. En full service (gör det åt mig) lösning där företaget hjälper kunden i alla delar kommer troligtvis bygga på en mänsklig relation mellan köpare och leverantör medan en ”gör det själv lösning” kan ske helt utan en mänsklig interaktion. Viktigt nu att inte mixa ihop begreppen: ”gör det själv” får gärna oss svenskar att tänka på IKEA och att man själv behöver utföra ett fysiskt arbete. Men moderna ”gör det själv” lösningar ser ofta annorlunda ut.
Alltså: är ditt företag en ”gör det själv” eller ”vi gör det åt dig” leverantör? Tillhör du det sistnämnda så kanske inte Freemium är rätt väg att gå. En del i din affär är ju att kunden ”köper dig” och din kompetens. Men om ni är ett företag som erbjuder en ”gör det själv” lösning eller om ni går åt det hållet så läs extra noga.
Om du erbjuder en ”Gör-det-själv-lösning”
Möjligheten idag för företag att nå ut på flera marknader oavsett geografiska förutsättningar driver upp konkurrensen. Väldigt snabbt så är det svårt att skilja en produkt eller tjänst från en annan genom att jämföra pris eller prestanda. Den som vinner är ofta den som tidigt får kundens lojalitet. Då är Freemium ypperligt.
Ett bra exempel på ett företag som började med en Freemium tjänst är Spotify, från start var deras tjänst gratis och du fick stå ut med lite reklam. Det hjälpte Spotify att snabbt bygga upp en trogen skara användare som blev vana med att använda deras tjänst. I takt med att tjänsten blev bättre (bla Spotify i mobilen) var det också lätt för Spotify att införa Spotify premium som ger dig tillgång till tjänsten i en mobil samt helt utan reklam. Idag har Spotify 24 miljoner användare varav 6 miljoner tillhör Premium. Deras konvertering ligger stadigt kring 25%, alltså i takt med att Freemium användandet ökar så ökar och antalet Premium kunder.
Spotify är ett skolboksexempel på Freemium i sitt esse, inom väldigt många branscher finns liknande exempel. Appar tillämpar gärna denna metod och även sociala nätverk som LinkedIn har Freemium och Premium versioner.
Så frågan är om du kan skapa en Freemium version av dina produkter eller tjänster? Det är nämligen ett mycket bra sätt att bygga upp en trogen skara följare som du sedan kan konverter till betalande kunder. Det går också utmärkt att erbjuda Freemium varianter av en tjänst som du sedan säljer upp med hjälp av en säljare. Med rätt planering och strategi kan det visa sig fenomenalt för din verksamhet.
Freemium vs Trial
Freemium skall enligt mig inte förknippas med en ”trial” eller testversion. Testversioner är ofta tidsbundna med ex 30 dagar sen måste du köpa en licens. Tanken med en freemium produkt är att du skall skaffa tjänsten inte testa tjänsten. En bra freemium produkt ska du alltså ha nytta av och göra till en del av din vardag eller arbetsdag. Du måste hitta en balans där Freemium versionen är tillräckligt bra för att använda, när man väl blivit beroende skall fördelarna med Premium vara uppenbara och beslutet enkelt.
Slutsats
Sverige har flera bra exempel på företag som lyckats tack vare Freemium, Spotify och Skype är några. Nu innebär det här nödvändigtvis inte att du ska satsa allt på en freemium tjänst och sedan räkna med att kunderna trillar in. Du måste först vara säker på att du kan skapa en Freemium version som uppfyller ändamålen att attrahera kunder som gillar din tjänst samtidigt som det finns tydliga värden i att betala för premium. Spotify med sin 25% konvertering ligger klart över vad som är vanligt på premium tjänster. Alltså måste du kunna räkna med att ha en intakt affärsmodell med en lägre konvertering samt att det kan vara klokt vid mer komplexa produkter att ha ett steg där du låter säljare sälja upp från freemium till premium.
Om du väl lyckas med detta har du garanterat en grund för att snabbt kunna skala upp din verksamhet och skaffa många nya kunder. Freemium när det väl fungerar brukar visa sig otroligt skalbart och kan möjliggöra enorm tillväxt!
Lycka till!