Vad är Google Panda & Pinguin algoritmerna? – Ett inlägg om SEO 2013
Senast uppdaterad
Du har säkert sedan länge förstått att bra positioner på sökningar i Google kan ha mycket positiv inverkan på din försäljning. Självklart räcker inte bra positioner för att du skall sälja men tillsammans med smart digitalt närvaro kan det på allvar avgöra ditt företags framtida affärer.
I det här blogginlägget kommer jag att ge dig en kort inblick i SEO i allmänhet och vad vi tror är att vänta framåt i SEO världen. Vi tar även upp lite om den kommande Pinguin uppdatering som är beräknad att rulla ut inom kort.
Så tänker Google
Till att börja med så är en av de viktigaste aspekterna att tänka på när vi pratar SEO att förstå hur Google tänker i det stora hela, alltså att se ”The Big Picture”. Google har alltid i första hand fokuserat på användaren, på dig när du använder Google. Ett bra bevis på att det fortfarande är det viktigaste i Googles arbete förstår du om du läser i Googles Företagssidor där Google presenterar ”Tio saker vi tror på”. Högst upp hittar du detta: ”Fokusera på användaren, så ordnar sig allt annat”. Detta är otroligt viktigt att förstå!
Google gör allt för att maximera användarupplevelsen. Nästa fråga du bör ställa dig är alltså, vad gör du för dina användare (potentiella kunder)? Och hur tolkar Google detta? Du hamnar nämligen högt upp i sökningar på Google för att du förtjänar det.
Länkbygge
En mycket viktig del i Googles algoritm för att ta reda på vilka hemsidor som förtjänar att hamna högst är att identifiera vilka hemsidor som länkar till en annan hemsida och varför. Många relevanta länkar till din hemsida skvallrar nämligen om att din hemsida har något av värde, annars skulle någon annan inte vilja länka dit.
Detta har i SEO världen varit känt länge, länkar är viktigt för SEO. Som ofta så har detta också utnyttjats, många har sålt länkar till andra hemsidor för att öka på deras möjlighet att synas högt i Google. Ett steg i att hejda detta fuskbygge med länkar över webben var att Google i februari 2011 introducerade Google Penguin Algoritmen.
Vad gör Google Panda & Penguin?
Syftet med Panda & Penguin algoritmerna är övergripande att se till att hemsidor med hög kvalitet och som erbjuder ett högt värde för sina besökare ska hamna högre upp i sökningar än sidor som har mindre värde för besökaren men som hade byggt upp ett starkare SEO arbete. Alltså ”bestraffades” vissa sidor som jobbat hårt med exempelvis länkbyggen medan sidor som hade högt användarvärde belönades. Fram till idag har Google gjort 24 ändringar i Panda Algoritmen och föregående Pinguin uppdatering var Pinguin 3.
Stor ändring på gång
Nu i dagarna rullar Google ut sin nästa Penguin uppdatering. Enligt Matt Cutts, chef över Google spam avdelning kommer denna ge kraftigt genomslag och påverka hur vi jobbar med SEO framöver. Denna uppdatering kommer bland annat att fortsätta slå mot sidor som sysslar med länkbygge.
Matt Cutts bekräftar också att Penguin Algoritmen kommer inkluderas mer i Googles sök algoritm. Det innebär troligtvis att Penguin (och troligtvis även Panda) försvinner in lite mer i helheten runt Googles algoritm och det blir svårare att följa varje ändring i framtiden.
Slutsats
Genom att förstå hur Google resonerar (användaren i centrum) och genom att se den röda tråden i Panda & Penguin uppdateringarna så framgår en sak klart. Google jobbar hårt på att hela tiden stänga luckorna där man på ett felaktigt sätt kan hamna högre upp i sökningar än man förtjänar. De företag däremot som belönas är de som bryr sig om sina besökare och som fokuserar på en bra användarupplevelse och bra innehåll. Det i sin tur brukar även över tid leda till inlänkar som är av värde, förtjänade inlänkar.
Alltså tror jag att en grundregel inom SEO idag handlar mer och mer om att göra sådant som är värdefullt för dina besökare och att jobba transparent.
Lösningen?
Framgångsrik SEO kommer handla om en sak: strategi.
Med rätt strategi lägger du grunden för ett långsiktigt SEO arbete som ger ringar på vattnet. Fokusera på användarupplevelse och förtjänade resultat. Det ger dig fler och gladare kunder, samtidigt som Google ser detta och ger dig ytterligare vind i seglen.
Vill du ha hjälp att ta fram denna strategi så finns alltid vi på Invise till din hjälp! Maila mig gärna om du undrar något: f@invise.se