Vad ska ni göra själva och när behövs en byrå?
Senast uppdaterad
Nu sitter du säkert och tänker att:
”Här har Invise kokat ihop ett klockrent inlägg för att berätta om hur vi måste köpa precis allt de har att erbjuda och att vi inte kan göra ett dyft själva”. Och visst hade det varit enkelt för mig att säga att vi är specialister på det vi gör och att vi har erfarenhet från mängder med projekt som gör att vi kommer lyckas bättre. Så om du köper in på det resonemanget, fine with me, ta in oss och låt oss göra underverk!
Men ska vi lägga korten på bordet så finns det så otroligt mycket vi kan göra för våra kunder. Inbound marketing är ett stort område som hela tiden utvecklas och det finns ständigt ställen där vi kan bidra till våra kunders framgång. Så vi har inget egenintresse i att vagga in våra kunder i en tro att de inte kan göra något själva. Tvärt om, det är bra om ni har kompetenser internt som bidrar till höga resultat snabbare. Det stärker dessutom bara relationen mellan oss som leverantör och er som kund.
En viktig lärdom
Med det sagt vill jag ändå att du som läser ska förstå att många kunder gör samma misstag. De tror att vissa områden är lätta för vem som helst att sköta, jag menar hur svårt kan det vara att blogga, fixa e-postutskick eller sköta sociala medier?
Samtidigt finns det experter inom just dessa områden, varför? För att de är bäst på att få ut resultat ur en given funktion/kanal. Kom ihåg att bara för att ni kan göra något själva så är ni inte nödvändigtvis bra på det.
Men kanske än viktigare. Hur många har ni hos er idag som sitter sysslolösa stora delar av sin tid? Just det, inte så många va? Här i ligger det största misstaget, många eller rent av väldigt många företag tänker att de ska hinna mer än vad de verkligen hinner. Och resultaten i inbound marketing står i relation till arbetet som läggs ned. Så om ni planerar att göra massa uppgifter som sedan blir hängande, ja då blir resultaten just det, hängande i luften och kommer rent av snart att landa hos någon av era konkurrenter istället.
Så vad ska ni göra själva?
Det är egentligen mycket enkelt: det ni är bra på och har personal som vill göra. Med ett tillägg: att ni i så fall avsätter tiden som krävs.
Allt för ofta ser vi chefer som ger dubbla budskap, de vill att vissa saker ska göras internt för att hålla nere kostnader men man avsätter inte den tid som behövs för att uppgiften ska bli gjord. Och detta blir bara dyrt i onödan för nästan alltid står man där med en satsning som till viss del är beroende av det ni ska göra internt men inte hunnit göra. Content brukar vara en riktig akilleshäl, man planerar vitt och brett att blogga, skriva guider, publicera material för sociala medier osv. Sen när det kommer till kritan så brukar det ärligt talat inte hända så mycket, contentframställningen blir gjord i sista sekund och med låg passion. Detta kan faktiskt sätta käppar i hjulet för en hel satsning.
Så vad ska vi göra, leja ut alltihop?
Kanske, överväg i alla fall möjligheten att göra det och våga kravställa oss eller den leverantören ni väljer att gå med. Tro mig när jag säger det, som leverantör kan vi ger mer resultat om vi får större kontroll. Och så länge vi och våra jämlikar där ute i inbound marketing svängen har goda intentioner så vill vi förvalta den typen av förtroende och verkligen bevisa vad vi går för.
Om ni inte kan eller vill leja ut allt, vilket jag har full förståelse för så tänk framför allt på detta:
- Sätt rimliga förväntningar på det ni själva åtar er och avsätt tid för detta, ni kommer behöva mer tid än ni tror speciellt om ni är oerfarna på området
- Ha en tydlig och transparent dialog med er leverantör så att ni snabbt lär känna och förstå varandra, det ger mycket bättre samarbeten och resultat