De vanligaste missarna du gör i din marknadsplan
Senast uppdaterad
Vi vet att det kan vara lättare sagt än gjort att spika en marknadsplan som fungerar från januari till december. Därför har vi i det här inlägget samlat de fem vanligaste missarna som vi har identifierat i marknadsplaner genom åren – och hur du undviker dem!
Du tänker för stort
Att tänka stort är bra, men att tänka för stort kan sätta käppar i hjulen. En allt för orealistisk marknadsplan kommer att skapa intern stress, men även en besvikelse när du misslyckas med att förverkliga era planer. Ni behöver faktiskt inte finnas i alla sociala medier, publicera fem blogginlägg i veckan eller synas på alla branschevent. Sätt upp mål som utmanar er, utan att ni snubblar på målsnöret.
Du budgeterar fel
En för hög marknadsbudget kan få konsekvenser för kommande år (om ni inte spenderar den), precis som att en för liten budget kan leda till att ni inte kan slutföra era projekt. Lägg istället era pengar där ni vet att ni får bäst ROI. Kanske är det via annonsering i sociala medier, genom att optimera er webbsida eller med hjälp av mer matnyttiga guider i er kunskapsbank? Utvärdera föregående år och prata med din marknadsavdelning för att stämma av vad som fungerade bra – och mindre bra.
Du tänker för fyrkantigt
Hur ofta säger du “så här har vi gjort tidigare” eller “så här gjorde jag på mitt gamla jobb”? Fastna inte i gamla hjulspår och våga tänka utanför ramen för hur marknadsplanen “borde” se ut. Hämta inspiration från ditt nätverk, lyssna in organisationen och prova att göra tvärtemot hur ni har gjort tidigare. Kanske är det där du finner nyckeln till en framgångsrik strategi?
Du glömmer bort kunden
Vi pratar ofta om att “skriva för kunden, inte konkurrenten”. Det här kan utan problem appliceras även på marknadsplanen. Glöm aldrig att ditt främsta fokus ska vara potentiella och befintliga kunder, snarare än att “behaga” en produktchef eller säljavdelning. Utgå ifrån vad er målgrupp tycker om att ta del av och tveka inte att planera in aktiviteter som din organisation anser vara för “basic”, om det är så att era kunder uppskattar dem.
Du involverar inte säljarna
Inom inbound marketing är en av framgångsfaktorerna det nära samarbetet mellan marknads- och säljavdelningen. Får du inte med dig sälj, kommer inte marknadsarbetet att gå lika bra, samtidigt som försäljningen kommer att dippa om säljavdelningen inte lyssnar in dig. Få säljchefen att förstå hur marknadsarbetet påverkar försäljningen och lyssna in hens tips kring vad nuvarande kunder visat intresse för och frågat efter.
Lycka till!
Ps. Vill du få hjälp med kommande års marknadsarbete? Tveka inte att kontakta oss!