Business

Varför du inte kommer att klara dig utan inbound marketing i framtiden

Senast uppdaterad

Gör du marknadsföring som kunderna älskar? Då jobbar du kanske redan inbound utan att veta om det. För det handlar om att skapa mervärde för rätt potentiella köpare på rätt ställen. Vi snackar relevant och hjälpsam information – alltså sådant som får någon att utbrista “YES!” och höja näven i skyn, istället för “Aaargh, försvinn!” och skaffa Adblock för evigt.

Med det sagt vill vi nog påstå att inbound marketing är ett måste för företag idag. Precis som en egen webbplats var ett måste för 10 år sedan (och fortfarande är, såklart!). Allt handlar om digitala verktyg som används för att skapa högre resultat, för att nå rätt personer i rätt tidpunkt och för att driva utvecklingen framåt i ditt företag.

Inbound marketing är relevant för dig oavsett vad din kund är värd, och oavsett om dina produkter och tjänster riktar sig till andra företag, eller om du arbetar främst med B2C. Och den digitala närvaron är precis lika viktig som den personliga närvaron – om inte inledningsvis ännu viktigare.

Att lösa utmaningar är att bygga relationer

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

När vi äntligen har börjat våga se saker och ting ur kundens perspektiv har vi också förstått att det är extremt viktigt med verkliga relationer. Att bygga upp ett starkt förtroende hos såväl potentiella som befintliga kunder – såväl som att bli en thought leader i branschen – är något varje bolag måste sträva efter.

För det ÄR ingen nyhet att det är kunden som bestämmer och styr över hela sin köpprocess på egen hand. Det är nästan löjligt att prata om något annat! Vi har dessutom blivit ruskigt bra på att koppla bort olika intryck – från att helt sonika byta tevekanal i reklampauserna till att stänga av ljud och notiser på mobilen och ha Adblock installerat på våra enheter. Vi stänger av budskap som är irrelevanta, i alla sammanhang. Och inte minst låter vi bli att svara när säljare ringer.

Kalla samtal minskar drastiskt inom alla branscher, till förmån för personaliserat content och automatiserad marknadsföring. Sakta men säkert utbildar ni den potentiella kunden och lika säkert kommer er relation bli starkare, trovärdigare och mer äkta. Snärtiga säljpitchar må fortfarande vara populärt – men relevant marknadsföring är idag ENBART lösningar på utmaningar, ingenting annat.

Läs det här: Fortfarande inte ändrat din säljstrategi?

Du ska utbilda dina kunder – men de kommer att lära dig desto mer

Du har troligtvis redan jobbat med inbound marketing utan att veta om det själv. Att skriva för målgruppen i sociala medier, ha personligt tilltal i mejl eller erbjuda befintliga kunder rabatter eller andra förmåner för att bygga vidare på er goda relation. Inbound marketing, personifierad marknadsföring, individkommunikation – oavsett vad man kallar det och oavsett insats så handlar det om samma sak. Att ge någon det hen behöver. Tänk Ica. De jobbar inte nödvändigtvis med inbound marketing, men de är KUNGAR på relationsmarknadsföring.

Tur, på sätt och vis, att vi har så utvecklade och (tekniskt) avancerade kunder idag. De har tillgång över 4,24 miljarder webbplatser och googlar över 55 miljoner gånger om dagen bara i Sverige! Spelreglerna är radikalt förändrade, kunderna likaså. Och de utmanar oss till att fortsätta förändra vårt beteende, utvecklas och hitta andra lösningar, varje dag.

Vi på Invise vet att vi är på rätt väg. Och du är också på rätt väg. Men vi har fortfarande ENORMT mycket att utforska. Tillsammans – med olika kunder, olika utmaningar och olika lösningar – bygger vi på våra erfarenheter kring allt från beteendemönster till framtida förväntningar.

Hänger du med? Hör av dig till oss, så tar vi en kopp kaffe och fortsätter spinna vidare på en framtid där där ni regerar med inbound!

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Skriven av Hanna Melin